Sande Dodevski: Jačinska jutra, Društvo za afirmaciju kulture – Presing, Mladenovac, Đenovići, 2016., Presing.

Autor prikaza: Nikola Šimić Tonin

Pripovjedačko zrcalo Sanda Dodevskog u Jačinskim jutrima, poetsko – proznom mozaiku, podešeno odrazu zbilje kroz piščev narativ, porodične freske, postaje ukoričeni književni sadržaj. Uspješno. Same gornje vrijednosne razine, neupitne poetsko – prozne pismenosti: Berači grožđa, Jutarnja zvijezda, Bijela noć, Slovo Ć, Čuvar vinograda, Zlatna ruda, Leteći Dovezenčanin, Tošev vrbak, Čardak, Stojča Kelek, Porodična freska, Majka i Cvetanka, Djed Stojko, Stojko i Dragoljub, Vezena maramica, Kamen iz rijeke, Jačinska jutra, Dome moj jačinski.

Još berem kao čivit plavo grožđe. / Presipam ga iz korpe u kola, / A nad glavom mi crni čvorak, / Sam – jedan jedini u cijeloj vasioni – / Ljutito pjeva… Berači grožđa.

U ovoprostornoj tradiciji jezičnog oblikovanja, Sande Dodevski bogati nas, novokovanicama: Pišiti voz, Presvinuća, Ranojesenje, Predvečeri, Ižđikljalim, Buboće, Zarem…

U šarenolikome svijetu knjiga Jačinska jutra ugodno je iznenađenje i misao o tome koliko bi bio uskraćen da se nisam upoznao sa stvaralaštvom ovoga književnika, samozatajnoga književnoga puta, bez samoreklamerske pompe prti neupitnim talentom, samosvojnoga spisateljskoga stila, svoj književni put.

Sande Dodevski, rođen u Kumanovu 1947. godine. Nakon završetka Vojnopomorske škole vanredno studira i diplomira na Višoj pedagoškoj školi u Banjaluci, a potom i na Filozofskom fakultetu u Zadru na odsjeku Jugoslovenska književnost – filozofija.

Objavio je zbirku kratkih priča: Kamen iz rijeke, u izdanju Književne zajednice Herceg-Novi, te zbirku priča Smrt Trajka – Lisice u izdanju D. O. O. OFK – Cetinje.

Dobitnik je Andrićeve nagrade za kratku priču. Nagrade časopisa Život. Lista Pobjeda. I specijalne nagrade za putopis u Frankfurtu.

Živi u Herceg Novom, a trenutno u Djenoviću.

Eh, kada bi samo životinje mogle govoriti, tada ni dragi Bog ne bi znao sve njihove kletve upućene ljudima!? – Jutarnja zvijezda.

Visoka je razina estetske strukture ove proze prozaista zavičajne čežnje, profinjene i suptilne, književnika tople, pitke riječi.. Ova nas knjiga, vračeni dug zavičaju: Jačinska jutra, poziva na dijalog. Uklapamo je u svoje životno iskustvo, propitujući ga iznova, obnavljajući potencijala ovog književnog djela pred sobom, pa i čitajući ga prostim okom.

Jačinska jutra, Sandea Dodevskog, ognjiva su riječi

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *