AQUARIUS RECORDS
ZAGREB
2013.
Tekst: Živko Ivković

Kao i uvek kada se radi o naslovima vezanim za ličnosti iz sveta rock muzike, i ovom Predinovom (Druga žena u haremu) sam prišao sa dužnom pažnjom , ono, vise iz razloga shvatanja i kapiranja autora, njegovog književnog dometa, ali sa predubedjenošću kako se ovde radi ponajviše o grupi Lačni Frantz. Autor me demantovao, naravno, a stoji i zaključak da njegov sastav i nije ne znam koliko potpadao pod novotalasni jer, članovi grupe su se maksimalno trudili izmaći tom klišeu i etiketiranosti iz osamdesetih , a opet, u toj dekadi su egzistirali i stvarali ponajviše, pa sad!? U knjizi su ukupno dvadeset i dve priče, vezane manje za odrastanje, a mnogo više za Predinova putešestvija širom planete. Naslov ovog Predinovog, ponajviše putopisa, nema nikakve veze sa sadržajem i stvar je odabira autora izmedju nekoliko ponudjenih i svrstanih u uži izbor, oko kojih se lomio (Autoobdukcija slobodne volje, Bog je Štajerac, Bradavice crtaju 88, Suhe gaće na dnu mora i ovog za koji se odlučio ‘Druga žena u haremu’). Svaka priča ovde, od uvodne do zaključne ima onu dodirljivu književnu draž, a što i nije karakteristika onih tzv. velikih (i izlobiranih) imena, te kroz prizmu Predina ovde moramo i posmatrati njegov više književni rad negoli muzički. Svaka priča ovde, povlači i imaginarnu fusnotu u smislu onom, pročitate je i porazmislite o toj, onda se bacite na sledeću sa nadom kako će i ta biti, ako ne bolja ono barem na nivou predhodne, pročitane upravo, a što će čitaoce pratiti do zaključne one, naslovljene sa Mramorni golubovi! Sadržaj nudi isprepletane dogodovštine sa raznih putovanja, boravaka u raznim svetskim metropolama ali i zabitima, gde imamo Predinovo upoznavanje sa novim običajima i kulturama, koji su prosto nezamislivi bez vina i muzikle. I to su takva iskustva, ona životna, kojima se ne može pohvaliti ne znam koliko nas! Imamo tako i Predinov osvrt na Eurosong iskustvo iz 1997. gde kaže da ta priredba vise forsira stas nego glas, da oko uživa vise nego uho! I ne mislim da je Predin svoje štivo pisao sa ambicijama ili predubedjenošću onom, poštopoto , autor sa preznakom ostavštine za budućnost, to nikako, ali, evo, ispostavilo se sasvim suprotno, i te kako je Druga žena u haremu , upravo takvo delo! Bez ustezanja ću napisati da ni školski udžbenici iz geografije, ne nude, ne sadrže ovako ozbiljne i temeljne opise posećenih mu zemalja. Kada sam već tu, vezano za australijsko putešestvije, pada u oči samo jedna, tek usputna rečenica o Aboridžinima, što pravdam onim, ili je prevelika tuga pisati o nj. istrebljenju (da li ih je i preostalo uopšte) ili se nikada nisu našli na tom, vinskom putu Predinovom, mada je za sobom uvek ostavljao jasan trag! Knjiška saznanja o USA nisu naravno jednaka onim doživljenim, uverio se Predin u to putujući ogromnim prostransvima te, od Atlanitka do Pacififka! Nekako mi se urezalo ono, autorovo ovde: kasnije sam shvatio da je naša hrana ‘Amerika’ za Amerikance ili, Mmmm, kako ukusno-što na jeziku domaćice (koja je iz Sirije) znači ženski polni organ!! Katastrofa, ko je to mogao i pretpostaviti, kamoli znati!? Predin je tako, zacrtao koje gradove želi postetiti i to su uglavnom oni koji su na neki način povezani sa muzikom ili književnošću, te tako i nisu izostali Memfis u Tenesiju (zbog Elvisa) i Nju Orliens, kolevka bluza ili House of The Rising Sun ( tradicionala, Texas Alexander, The Animals, Frijid Pink ….) gde, sasvim sigurno je, nije zateko Madam Merien Le Soleil Levant čije ime je u devetnaestom veku bilo sinonim za tu kuću zabave)! Potom imamo i ne tako temeljnu storiju o grupi Lačni Frantz, gde stoji da svoj prvi nastup u karijeri beleže u 2. mariborskoj gimnazijii 1979. godine! Dobro je da se Predin ovde bazirao ili stavio akcenat, svejedno, na najznačajnije ono, kako su nastajale pojedine stvari iz njihovog kreativnog opusa, šta ih je inspirisalo, te tako iznosim primer vezan za numeru ‘ Praslovan’ gde stoji da je istu napisao u prostorijama Visoke ekonomske škole, stvar koja će se naći na onom prvom lp albumu grupe Lačni Frantz, naslovljenom sa Ikebana, koji izlazi pod etiketom Založbe obzorja (Helidon), realizovanog 1981. godine! Takodje po sopstvenom, Predinovom, akcenat je na tekstovima a bez jasne muzičke odrednice (prvu stvar smo svirali sto na sat i sa električnom gitarom, druga se dojmila kao valcer sa harmonikom, a u trećoj smo imali nekakvu fuziju svega toga) što je zbunjivalo Belea i Razbornika! Finalnim Ikebana lp vinilnim proizvodom uopšte nisu bili zadovoljni, ploča je (po Predinu) pucketala i preskakala. Potom je snimljen i drugi (Adijo pamet) lp album, na kom je, konačno sve štimalo, zvuk je bio perfektan, pa onda i treći!! Autor ovde piše kako članovi Lačnog Franza i nisu slovili za neke posebne instrumentaliste, daleko su bili od onoh vrsnih, nisu se visoko kotirali na ondašnjim listama popularnosti, vezanim za ono, najbolji gitarist, bubnjar ili basist, nego naprotiv, timski rad je formula njihovog uspeha (naš način rada je, po svemu, imao tu crtu originalnosti, ponekad površnosti samo, zamrljanosti i netačnosti, no sve je rezultiralo zbilja prepoznatljivim Lačni Frantz zvukom, uz ono, originalno ili jedinstveno aranžiranje (dečki su se hvatali sviranja sa zafrkantskim prevrtanjem i došli do zanimljivih rezultata). To, da li su i zbilja pripadali novokomponovanom-novotalasnom rokenrolu osamdesetih ili su ih jednostavno svrstavali u grupaciju takvih je pod velikim znakom pitanja, znajući da su o pomenutom muzičkom pravcu tada pisali isključivo mladi , neprofilisani i neiskusni, tek u godinama sazrevanja I kao ličnosti neformirani novinari, bez ikakvog iskustva , usput, generacijski bliski članovima takvih sastava, pa ‘ajd’ , prošlo je sve to, pisalo se onako kako se pisalo, ne sa kvalifikovanom predubedjenošću, nego vise kao na zadatu im, (naravno, čast samo Lokneru i Žikiću na objektivnim tekstovima). U zaključku nekom, mogu staviti kako je nakon podrobnih oslikavanja posećenih gradova i nj. znamenitoti (epizoda pre i nakon grupe Lačni Frantz, ostao taj utisak o Predinu kao sasvim ozbiljnom putopiscu, a odsjaj tog imamo i nakon pročitanog, što je svakako najbolja preporuka za Drugu ženu u haremu! Zanimljivo štivo brzo iscuri…….

01.05.2018. godine




Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *