Četvrtak, 5. decembar, Velika sala Doma omladine Beograda

Jedanaesti po redu međunarodni festival kvir (queer) filma Merlinka svečano je otvoren večeras u Velikoj sali Doma omladine Beograda. Festival su otvorili reditelj Entoni Hikling i Franck Finance Madureira, novinar i osnivač nagrade Queer palma na Kanskom festivalu, predstavnici Francuske čija je kinematografija u fokusu festivalskog programa, a koji su ujedno i gosti festivala.

Entoni Hikling je svoje filmove opisao kao veoma intenzivne. „Imam iskustvo u pozorištu i perfomansu, tako da je moj rad krosover različitih formi umetnosti. Zaista se radujem predstojećim susretima i razgovorima, biće jako zabavno“, zaključio je Hikling u svom obraćanju publici na otvaranju. 

Nakon ceremonije otvaranja prikazan je gruzijsko – švedsko – francuski film „A onda smo plesali“ Levana Akina koji je ovogodišnji švedski kandidat za Oskara, dok su muzičko – scenski deo svečanog programa obeležili koncert domaće R&B zvezde Nikolije i performans pod nazivom „Jeste li gladni“ Branka Miliskovića u kome glumi Mariju Antoanetu.

„Marija Antoaneta ima monolog, a potom i čita 14 deklaracija o pravu čoveka iz 1978. godine, uz Marseljezu“, opisuje Milisković sam koncept svog nastupa. O gostovanju na Merlinki je dodao: „Moj perfomans je na jedan način zabavan, ali će zapravo biti verzija Marije Antoanete iz sfere visoke umetnosti“. 

Pod sloganom „Liberté, Égalité, Queernité“ u okviru festivala koji se održava do 8. decembra u Domu omladine Beograda biće prikazano 120 kratkih, igranih i dokumentarnih filmova, među kojima i filmovi iz Brazila, Meksika, Indije, Vijetnama, Južnoafričke republike, Australije i drugih. Većina filmova ovenčana je najprestižnijim svetskim nagradama na filmskim festivalima poput Festivala u Kanu, Berlinala, Festivala u Veneciji i drugih.  

Prema rečima direktora festivala, Predraga Azdejkovića, svake godine je sve više kvalitetnijih filmova na festivalu: „Pored velikog broja filmova, ove godine imamo i 22 gosta iz inostranstva, koji će zajedno sa nama uživati u Beogradu i Merlinka festivalu. Jednako me raduje i sve više mladih ljudi koji žele da volontiraju na festivalu, i tako doprinesu da festival bude sve bolji. Ja se svake godine nadam da će se produkcija srpskog kvir (queer) filma razbuktati, te da će tako u programu biti više filmova iz Srbije, ali nažalost, u programu je samo jedan, pored ostalih koji dolaze iz svih delova sveta. Nadam se da će filmovi iz regiona koji će ove godine biti prikazani na neki način podstaći da se stanje srpske LGBT produkcije promeni“.

U okviru pratećeg programa održana je tribina „Prevencija suicida među LGBT + mladima“ a pre svečane ceremonije otvorena je i izložba “Trans Balkan” Aleksandra Crnogorca, nakon čega su Dreg kraljice iz Haus of KayGie oživele likove iz legendarnih filmova, kao što su Mortiša Adams, Grdana, Zelena veštica iz Oza, Nevesta iz Kill Bill, Kruela DeVil, Ursula iz Male sirene, i druge. 

Aleksandar Crnogorac je prvobitnu verziju izložbe „Trans Balkan“ postavio u Domu omladine Beograda početkom godine, ali je u međuvremenu taj projekat evoluirao. „U početku su fotografisani ljudi sa prostora bivše Jugoslavije, a sada izložba pokriva sve balkanske zemlje, od Slovenije do Turske, uz desetak novih fotografija“, kaže autor. O postupku rada na svojim delima Crnogorac kaže: „Na samoj fotografiji mi je bilo najbitnije da se osoba koju fotografišem oseća prijatno, i da ta slika dovoljno dobro reprezentuje tu osobu. Zamislio sam da, kad čovek stane pred taj veliki portret, kao da malo i gleda sebe u ogledalu. Sve što pomislite o toj nekoj osobi, isto toliko govori o vama“.

Druge festivalske večeri, sutra (u petak), 6. decembra na programu su brazilska drama „Sokrat“, i retrospektiva filmova francuskog reditelja i glumca Entonija Hiklinga, uz razgovor sa njim od 21.10 u Sali Amerikana. Istog dana biće prikazani meksički film „Nije vam ovo Berlin“ i čileanski „Princ“, ovogodipnji dobitnik Queer lava na Filmskom festivalu u Veneciji.

Svečano zatvaranje festivala i proglašenje najboljih filmskih ostvarenja zakazano je za nedelju, 8. decembra, u 21 sat, u Velikoj sali Doma omladine Beograda. Tom prilikom biće dodeljene nagrade za najbolje filmove u 7 kategorija (igrani, dokumentarni, kratki, ultrakratki, animirani, Promaja – za filmsku hrabrost i specijalna nagrada festivala). Na svečanom zatvaranju nastupiće slovenačka grupa „Sestre“ koja je predstavljala Sloveniju na Evroviziji 2002. godine, a koja je publici poznata i po učešću u drugoj sezoni serije „Senke nad Balkanom“.

Merlinka festival održava se svakog decembra od 2009. godine u Domu omladine Beograda u znak sećanja na Vjerana Miladinovića Merlinku, a sa ciljem da promoviše LGBT kulturu kroz filmsku umetnost i da doprinosi smanjenju socijalne distance prema LGBT populaciji.

Ove godine, Merlinka festival i European film challenge takmičenje pozivaju sve zainteresovane da učestvuju u filmskom izazovu i da se registruju na europeanfilmchallenge.eu, kako bi gledanjem filmova osvojili dodatne bodove i povećali šansu za besplatan odlazak na Berlinale.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *