KREATIVNI  CENTAR

BEOGRAD 2017.

         tekst – Živko Ivković

Види чланак

Zahvaljujući Izdavačkoj kući Kreativni centar, evo i konačno (doduše radi se o 2017. godini) dugo ipak priželjkivanog štiva o (da tako kažem) istoriji svetskog rokenrola, sadržanog kroz storije četrdeset  (po viđenju autora) najznačajnijih grupa i pojedinaca od polovine pedesetih pa na ovamo. Ovde su autori krenuli od Elvisa Prislija, a ne recimo od Bila Hejlija i nj. Kometa (koji se ipak provlači kroz hronologiju na kraju knjige), no to uopšte ne umanjuje značaj ovog naslova, koji, evo, sa zakašnjenjem, ali stiže na Prozaonline. Ono što pleni je svakako sadržaj, ali na način proilagođen školskom jednom priručniku, i to kao obavezno, tako reći neispustivo štivo, uz mnoštvo crteža slavnih iz sveta rokenrola, te je, kao takvo i jedinstvena prilika da se nadolazeće predtin i tin generacije vrate na negdašnji rokenrol kolosek, upoznaju sa muzikom koja je i definitivno promenila svet. Naravno, ono ‘promenila svet’ se svakako ne odnosi na danas aktuelne sastave i imena jer, današnji to zasigurno ne mogu, iz razloga onog, proizvod su reklamnih agencija diskografskih kuća koje su u sprezi sa vlastodršcima i kreatorima novog svetskog poretka koji nikada više neće ponoviti grešku iz druge polovine šezdesetih, ispustiti kontrolu nad mladima ili u prevodu, nikada više jedan hipi maspok koji se otrgao kontroli i prerastao u spontani jedan oblik okupljanja mladih. Politička mašinerija odlučuje o novim imenima na svetskoj muzičkoj sceni, kontrolišući tako uticaj svakog na toj, uz maksimalnu iskorišćenost tih u svoje, isključivo profit svrhe. Naravno, ne može se pobeći od subjektivnog gledišta svakog, pa i autorovog ovde u čijem popisu ’40 najznačajnijih ‘ imamo grupe i pojedince sa manjim učinkom od onih koji nisu na toj (Beach Boys, The Animals, Grateful Dead, Cream, Deep Purple, Black Sabbath itd) no tog favorizovanja imamo uvek i svugde, idu ta na dušu neobjektivnih, te ne bih da raspredam na temu tih, nego jednostavno želim ukazati na propust, staviti primedbu, kako bi to već rekli. I da, svi ovde navedeni zaključno sa grupom Blondie su i te kako krojili istoriju svetske rokenrol scene, ispisivali svoje stranice te, pa tako autor ima svoje razloge izostavljanja gore pomenutih sastava. Autor piše da je sve krenulo od Elvisa, i to polovinom pedesetih, iako nije, jer, rokenrol je hvatao zalet startom pomenute dekade te pojavom Bila Hejlija i nj. Kometa u U.S.A. , nešto kasnije sa Lonijem Doneganom u G.B., a u Yu tek 1958. sa Brankom Marušićem Čuturom u Bg i Karlom Metikošem u Zg. Bilo kako bilo, ovde su  tekstovi prilagođeni mlađim naraštajima, na način sažetosti i nadasve prihvatljivosti a što je jednako zaintrigiranosti. Ono, autori se nisu naširoko i nadugačko bavili tim predstavljanjem za njih značajnih imena i grupa, ali, uopšte uzev, deluje i više negoli upečatljivo ovde napisano, uz izvesne greške, poput one da su Bitlsi formirani tek 1962. (nekoliko godina ranije su), ili da je kreativni opus grupe Led Zeppelin negde između harda i hevija uz bluz elemente (što stoji), ali  je koncipiran na način okultnog i mističnog. Autor je očigledno naklonjen Luu Ridu i Velvitsima jer u hronologiji vezanoj za najznačajnije datume i zbivanja koja zatvara ovaj naslov, apostrofiran je prvi album pomenute grupe, sa omotom na kom dominira žuta banana, usput sa katastrofalnom prođom na tržištu, a izostavio je recimo Sergent Peppers Lonely Hearts Club Bitlsa iz iste godine  koji je svrstan u najbolje svetsko rokenrol ostvarenje, do danas prodano u blizu trideset i pet miliona primeraka! Individualno i jeste samo takvo, pa i ovde to imamo, ali, poenta ovog prikaza nije pokušaj ispravljanja subjektivnog onog, nego u odavanju stvarnog priznanja Izdavačkoj kući Kreativni centar na publikovanju jednog ovakvog naslova prilagođenog školskim obrazovnim inistitucijama, jer deci konačno mogu na najprikladniji način predstaviti značajne grupe i pojedince koji su ispisali najsvetlije stranice na svetskoj rokenrol sceni, naravno, po viđenju autora ovde , što posebno naglašavam. Pop Rock je tako naslov sa preporukom i obavezujućom nabavkom za obrazovne institucije, što sam već i napisao, ali  stvarno bi ovaj naslov morao naći svoje mesto u školskim lektirama, ukoliko te još uvek postoje.

26.02.2020.                                                                                  

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *