16.04.2023.
KULTURNI CENTAR ŠABAC

TEKST: ŽIVKO IVKOVIĆ

Vreme egzistiranja u protekle dve decenije je donelo taj urbani sunovrat u svakom smislu, pa tako i u muzici, novi, nedefinisani društveni poredak je nametnuo tako drugačije kulturne (valjda) vrrednosti a akcenat je isključivo na baštinjenju istorije i legende vezanih za hiršćanstvo, te, očekivano sasvim, i imamo smišljeno zaustavljanje tih, urbanih muzičkih rocknroll zbivanja, skrajnutost neku, marginalizovanje, šta li, pa ipak, opstaju takva zbivanja po gradovima Srbije, tako i u Šapcu, isključivo zahvaljujući Kulturnom centru koji se javlja kao organizator jedine godišnje rock smotre u gradu, izbegnuta je tako apsolutna ‘šabanizacija’ tin generacije, a potvrdu napisanog mi, ovakvog jednog razmišljanja imamo u upravo okončanom 16. URMu, održanog 16.04. u sali na spratu Kulturnog centra (jedinog kultnog rock prostora u gradu) gde je nastupilo šest lokalnih i gostujući Vitsaida duo iz Bijeljine. Veći deo dana sam u petak 15. aprila ‘visio’ sa ekipom ŽekSounda iz Valjeva koja je u bašti pomenute institucije kulture oko 18. 00 h okončala postavljanje binske opreme za najavljeni dogadjaj snage 20 KW. No, ne lezi vraže, narednog je kiša onemogućila tonsku probu pa otuda i odluka odgovornih ove da se binska opema prebaci u salu na spatu a što je, za divno čudo, realizovano za samo jedan sat. Naravno da su pripomogli i članovi brojnih grupa šabačkih, te je, na koncu i po zacrtanoj satnici krenula prva svirka, a radi se o grupi KATUL FERMAN ( igra reči, spoj koji označava mislim bestidnost u songovima uz autorizaciju takvih sultanovim ukazom i kaznu neku za neposluh). Radi se o heavy metal grupi (uža odrednica stoner metal) koji je nastao iz zvuka grupe Black Sabbath, sa dominantnom bas gitarom i tekstovima koji govore o prirodnim narkoticima poput hašiša, marihuane, pečuraka ….) a članovi ove su Uroš Repajić gitarist i vokalni solist, Dimitrije Arsenović gitarist, Nemanja Pavlović bas gitarist i Andrej Lazić za bubnjevima. Čuli smo isključivo autorske njihove, Intro/II Song/One Breath Before Death itd. Jedini predstavnici ovog žanra u gradu, kojih, usput, ima oko četrdeset poznatih hevi podtakvih, a što zasigurno navodi na zaključak da ipak ima mladih koji tragaju za muzičkim izrazom u kom će naći sebe. Potom su na stejdžu članovi još jedne lokalne, PRIZMA grupe, uz ne toliko jasno definisanu muzičku odrednicu, mada se čini da se u nj. slučaju radi o fuziji odredjenih hevi podžanrova. Nedavno su formirani (2022), a prvi nstup su zabeležili u negdašnjoj Ženevi na željezničkoj stanici tako da je ovaj drugi u karijeri ovog. Isti čine Andjela Ilić vokalna solistkinja, Uroš Milovanović bas gitarist, Andrej Lazić za bubnjevima i Pavle Kačarević gitarist. Predstavili su se opusom skinutih, Sdss (Block Out), Gow With The Flow (Queen Of The Stone Age), Toxicity (System Of Down ….). Željni svirke i dokazivanja pružili su trenutni maksimum mada u vremenu ispred treba očekivati autorski opus, koji i najavljuju. Gostujući bijeljinski duo VITSAIDA (i nisam nešto posebno upoznat sa značenjem, da li se radi o banji ili gradu iz Novog zavjeta…..?) su, po sopstvenim zasnovali svoj repertoar na avangardnom rocku, a ovogodišnji URM nastup im je debitantski. Čine ga Igor Kalajdžija gitarist i vokalni solist te Goran Vajagić za bubnjevima. Napisane autorske su jednostavno podveli pod tri neimenovana songa autora Kalajdžije, koje smo i čuli. Gothic grupa ANDREJIN KRST, postoji bezmalo dve godine ali se mogu svrstati u grupaciju iskusnih jer su već nastupali na nekoliko gitarijada u Srbiji. Lično, prisustvovao sam njihovom nastupu na Gitarijadi u Velikom Gradištu prošle, a članovi ove su Mladen Topuzović klavijaturist, Nenad Aleksić za bubnjevima, Jelena Ilić na bas gitari i Nemanja Pavlović gitarist te vokalni solist. Odisali su usviranošću, bestremnim jednim nastupom, pa tako, odsvirali su isključivo sopstveni opus koji potpisuje Nenad Pavlović (Kranovi/Moskva/Probudi se i Tvoj san). Ovaj je, njihov drugi nastup na URMu, ubedjen sam, usput, da nisu daleko od zaokruživanja seta stvari koje će se naći na prvom albumu. Sastav sa najdužim stažom na URMu je van svake sumnje grupa SPRŽ (prvi nastup upravo na ovom 31.03.2012.). Na startu karijere tada, preferirali su isključivo pankrok, no, sada je to već znatno ozbiljnija priča, pružili su odličnu partiju a za očekivati je i nj. prvi album na kom će se izmedju ostalih naći i stvari koje smo čuli na ovogodišnjem (Buržuj/Lavirint laži/Strah i Mrtvi vir). Ekipa i dalje radi u sastavu Lazar Jović za bubnjevima, Jovan Kostadinović na bas gitari i vokal i naravno Tomislav Djuknić gitarist & vokalni solist. I grupa LU je novijeg datuma (formirana 2011. godine), a prvi nastup ova beleži prošle 2022. u prostoru kluba Ženeva na željezničkoj stanici. Odsvirali su autorske (Pozovi nekad/Samo da prodje noć/Brzo brzo te Ljutito kao zaključnu a grupu čine Mario Djurić na bas gitari, Živorad Popović za bubnjevima uz Ivana Bilana gitaristu & vokalnog solistu. Obziorm da se radi o triju, žešća svirka nije izostala, a svoj kretivni opus svrstavju pod alternativu ili kako to sami kažu kao derivat rocknrolla. ENKOR šabački je sastav kog se sećam i sa predjašnjeg nastupa na ovom, a svirali su i na 5. Velikogradištanskoj gitarijadi 2021. Izuzetno eksplozivna hevi metal grupa (death metal/metal core) sa izgradjenim scenskim nastupom koju čine Luka Stefanović na bas gitari i vokalu, Emil Mijatov za bubnjevima, Djordje Jezdić gitarist te Flilip Tenji na bas gitari je zbilja plenila tako da podrška prisuntih nije izostala i sasvim sa optimista vezano za nj. budući rad. Ovogodišnji URM je zatvorio pančevački elektropop ili sintpop duo Buč Kesidi, kao hedlajner, tinejdžrska atrakcija burno pozdravljena od najmadjih onih. Doduše, ekipi njihovoj se može uzeti za zlo ‘isterivanje već prisutnih’ iz sale u vremenu predvidjenom za nj. tonsku probu, ali, šta je tu je, zvezde (i ako su) to ponekad i nisu, cefeide su (menjaju svoj sjaj). U zaključku ću istaći da šabačke rocknroll grupe stvaraju samo svoju stvarnost, ne posustaju, ne prihvataju nametnutu turboljiga pozornicu, i kako takve istrajavaju, da je još i prostora za češće nastupe…… Prodano je blizu tri stotine i pedeset ulaznica što očito govori kako šabačka tin generacja nije podlegla ruralnom onom u gradu. Sve čestitke ekipi iz kulturnog centra (Katarini, Urošu, Draganu, Branku, Joci, Filipu i Ireni) na izgaranju, sjajno obavljenom poslu.

17.04.2023.