Vesti

Posle 12 godina Jelena i Svetlana Proković – JSP na Beogradskoj nedelji mode!

 “Seekers/ Rule Breakers / Path Finders” revija koja je potvrdila kvalitet i inovativnost sestara Proković

Revija kojom je predstavljena najnovija kolekcija sestara Proković, “Seekers/ Rule Breakers / Path Finders”, potvrdila je kvalitet koji već više od 20 godina neguju ove dve dizajnerke, a inovativnost, koja je uvek sastavni deo njihovog rada, u kombinaciji sa kvalitetnim materijalima, izuzetnim krojevima i pratećim aksesoarom, ali i samom prezentacijom oduševila je ljubitelje mode sinoć, na drugoj večeri 54. Belgrade Fashion Week-a. 


Jelena i Svetlana Proković – foto Nenad Karlić

Kolekcijom dominiraju odela muških krojeva, zatim haljine, suknje, pantalone, kaputi… Pored crne boje koja je uvek prisutna u JSP kolekcijama, dizajnerke uvode i boje i različite dezene, od senf žute, preko oker, maslinasto zelene, plave do roze. Kao i uvek, velika pažnja u njihovom radu polaže se na detalje i sam aksesoar, koji je takođe kreacija ovog sjajnog dizajnerskog tandema.  

Kolekcija “Seekers/ Rule Breakers / Path Finders” je dostupna u Identity radnji u Eurocentru u Beogradu, kao i putem online shop-a na sajtu jspfashion.com i instagram stranici  @jspfashion

JSP (Jelena i Svetlana Proković) se vraćaju na Belgrade Fashion Week / Revija u petak, 18.oktobra u Hangaru Luke Beograd

JSP (Jelena i Svetlana Proković) se vraćaju na Belgrade Fashion Week

Kolekcija jesen-zima 2024/25 pod nazivom “Seekers / Rule Breakers / Path finders” 

biće predstavljena revijom u petak u Hangaru Luke Beograd

Posle Ljubljanske nedelje mode, na kojoj su, pre samo nekoliko dana, modne dizajnerke, Jelena i Svetlana Proković odnele glavnu – WOW nagradu za svoju najnoviju kolekciju, JSP se vraćaju na 54. Beogradsku nedelju mode. Predstaviće kolekciju za jesen/zimu 2024/25  pod nazivom: “Seekers/Rule breakers / Pathfinders” revijom koja je zakazana za petak, 18. oktobar u 20h u Hangaru Luke Beograd. Reviju podržava OTP banka sa svojom OTP Privilege ponudom namenjenom premijum klijentima.

Kolekcijom dominiraju odela muških krojeva, zatim haljine, suknje, pantalone, kaputi… Pored crne boje koja je uvek prisutna u JSP kolekcijama, dizajnerke uvode i boje i različite dezene, od senf žute, preko oker, maslinasto zelene, plave do roze. Treba istaći i aksesoar, koji je takođe kreacija ovog sjajnog dizajnerskog tandema. 

Sutra počinje sedmi međunarodni kongres “Održiva arhitektura – energetska efikasnost”

Sedma tradicionalna međunarodna manifestacija i kongres “Održiva arhitektura – energetska efikasnost” održaće se od 4. do 6. oktobra 2024. u Jugoslovenskoj kinoteci.

Kongres “Održiva arhitektura – energetska efikasnost” sadržaće predavanja 10 eminentnih svetskih arhitekata i stručnjaka, multimedijalnu izložbu, tribine i susrete namenjene arhitektima i stručnjacima iz svih oblasti koje se odnose na održivi razvoj.

Predavači na Kongresu su: Max Hacke (Nemačka), Christina Seilern (Engleska), Andrija Rusan (Hrvatska), Ashild Vangensteen Bjørvik (Norveška), Goran Vojvodić (Srbija), Cécile Brisac (Francuska), Marcel Ferencz (Mađarska), Rahel Belatchew (Švedska), Stig Mikkelsen (Danska), i Boštjan Vuga (Slovenija).

Kongres će obuhvatiti značajne teme sa fokusom na održivi i ekološki pristup u arhitekturi i dizajnu uz korišćenje obnovljivih izvora energije. Kroz recentne projekte i studije, domaćoj javnosti će se približiti svetski savremeni tokovi u arhitekturi, nove metode i zelene tehnologije, korišćenje i primena svih vidova obnovljivih izvora energije u arhitektonskom projektovanju i gradnji, kao i odabir odgovarajućih energetski efikasnih i inteligentnih sistema, nezagađujućih i recikliranih materijala, proizvoda, aparata i opreme, pa sve do krajnje realizacije objekata i njihovog održavanja.

Značajan segment Kongresa biće posvećen bioklimatskoj i energetskoj rehabilitaciji postojećih zgrada savremenim mogućnostima upotrebe drveta i recikliranih materijala.

Kongres je prilika da se razmene iskustva sa najznačajnijim svetskim i domaćim predavačima i stvaraocima – isto tako sa predstavnicima vodećih kompanija u ovoj oblasti – sponzorima Kongresa i učesnicima Izložbe brendova, i ostvari interakcija sa učesnicima Kongresa, arhitektima, inženjerima i stručnjacima iz različitih oblasti, urbanistima, dizajnerima, umetnicima, studentima iz Srbije, regiona i Evrope, građanskim inicijativama i kreativnom zajednicom kao pokretačima zelene ekonomije i kreativnih industrija.

Kongres organizuju Udruženje EKOKULT+ i Magazin za eko arhitekturu i kulturu EKO KUĆA, u saradnji sa Arhitektonskim fakultetima Univerziteta u Beogradu, Zagrebu, Podgorici i Banja Luci. Realizaciju Kongresa sufinansira Ministarstvo kulture Republike Srbije.

Partizanska knjiga: širi izbor za regionalnu književnu nagradu Jovan Popović

Žiri za dodelu regionalne književne nagrade Jovan Popović objavio je širi izbor od 27
rukopisa zbirki poezije i kratke proze. Konkurs je raspisala izdavačka kuća Partizanska knjiga u
znak sećanja na velikog kikindskog, jugoslovenskog i srpskog pisca. Na konkursu su učestvovali
autorke i autori iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Hrvatske.
Uži izbor biće proglašen do 1.11.2024.
Autorki/autoru nagrađenog rukopisa 18.11.2024. u Kikindi biće uručena plaketa i
objavljena uređena knjiga u izdanju Partizanske knjige, uz potpisivanje standardnog izdavačkog
ugovora.
Jovan Popović (1905–1952) bio je pesnik, prozni pisac, urednik, prevodilac, književni i
pozorišni kritičar, učesnik u NOB-u od početka oružanog ustanka u Srbiji. Objavio je tri knjige
poezije i tri knjige kratke proze. Sahranjen je u Aleji velikana na Novom groblju u Beogradu.
Partizanska knjiga je prvi i ekskluzivni izdavač Popovićevih sabranih dela.
Konkurs za regionalnu književnu nagradu Jovan Popović podržao je Grad Kikinda.

Exer Art predstavlja novu „Spin“ kolekciju!

foto Nebojsa Babic

Dva u jedan – obrnite svoju majicu!

Radovi Valentine Brostean i Igora Kovačevića u trećoj kolekciji

Beogradski modni brend, koji je spojio umetnost i modu – Exer Art, za kratko vreme zadobio je prestižan status kod različitih generacija. U jesen ulazi sa novom kolekcijom oversized majici pod nazivom „Spin“, sa unikatnim motivima četvoro savremenih umetnika domaće vizuelne scene.

Дани европске баштине у Музеју афричке уметности

Дани европске баштине биће обележени овог септембра под темом „Руте, мреже и везе“. Музеј афричке уметности придружује се манифестацији са разноврсним и бесплатним програмом за све посетиоце. Овај догађај представља јединствену прилику за повезивање са културним наслеђем и за учење драгоцених лекција из историје.

У понедељак, 23. септембра у 18 часова биће одржано предавање „Путевима хип-хоп мреже“ које ће одржатиАлександра Гачић, кустоскиња Музеја.Настао на улицама Бронкса у Њујорку крајем 70-их година, хип-хоп је до данас постао глобална култура са локалним сценама широм света. Применом теоријскoг концепта конструисања аутентичности идентитета, посебан осврт предавања биће на историјском развоју и дисперзији хип-хоп културе у Србији посредством антрополошке анализе уличног плеса.

Путописно вече „Алжир – бисер Магреба“ биће уприличено у четвртак, 26. септембра у 18 часова. Ово вече биће посвећено Алжиру, највећој држави Африке и арапског света, тзв. бисеру Магреба, који нуди изузетне природне, туристичке и културне атракције. Аутор програма, Марко Јелић, председник Друштва пријатеља Алжира,који је и лиценцирани туристички водич, представиће своје импресије с многобројних путовања по овој пријатељској земљи и приближити Алжир као још увек недовољно познату туристичку дестинацију, али и подсетити на снажне везе између наших народа и богато заједничко наслеђе. Програм се реализује у сарадњи са Амбасадом НДР Алжир у Београду.

У недељу, 29. септембра у 11 часова биће реализовано последње вођење кроз тематску изложбу „Здравко Печар – (АУТО)ПОРТРЕТИ“Изложба је организована поводом тридесет година од смрти Здравка Печара.Аутори изложбе ће приближити дух времена у којем је Печар живео и радио, као и вишеструкост његове личности: револуционара, партизана, (не)званичног амбасадора, историчара изван и у кабинету, као и оснивача Музеја афричке уметности у Београду. Кроз изложбу воде др Немања Радоњић и Лука Савчић.

Упоредо са вођењем биће одржана и креативна радионица за децу „Пишем ти писмо”. Поред чувања, обраде и излагања предмета афричких култура и уметности, Музеј афричке уметности (МАУ) поседује и драгоцену архиву – белешке, писма, разгледнице, фотографије и друге видове документарне грађе, која је настала током путовања оснивача музеја Веде Загорац и Здравка Печара у Африку. Циљ радионице је да се учесници упознају са структуром писања писма. Деца ће писати два писма: једно ће убацити у поштанско сандуче Музеја, и друго које ће поклонити или послати некој драгој особи. Радионицу воде Александра Гачић, кустоскиња и Бојана Маричић, сарадница МАУ. Пријављивање за радионицу је обавезно и врши се слањем мејла на kontakt@mau.rs.

Више о програму Музеја афричке уметности на: https://www.mau.rs/cp/

Фото: Кхарим Амирал и МАУ промо

Multimedijalni projekat LUKA POVERENJA (THE PORT OF TRUST) umetnice Ivane Ivković u gostuje u Podgorici

Multimedijalni projekat LUKA POVERENJA (THE PORT OF TRUST) umetnice Ivane Ivković realizovan u koprodukciji Nove galerije vizuelnih umjetnosti, FIAT-a (Festival internacionalnog alternativnog teatra) i Galerije ART (Muzeji i galerije Podgorice) odvija se na tri lokacije u Podgorici i čine ga dve samostalne izložbe i delegirani performans.

Delegirani performans u sklopu FIAT-a (Festival internacionalnog alternativnog teatra) biće održan u subotu, 14. septembra u 20h u Modernoj galeriji Podgorica (Njegoševa 2), a izložbe su otvorene do 8. i 11. oktobra u Galeriji ART i Novoj galeriji vizuelnih umjetnosti.

Multimedijalni projekat LUKA POVERENJA (THE PORT OF TRUST) je prvi čin regionalno koncipiranog rada SPOMENIK POVERENJA u čijem fokusu se nalazi fenomen korupcije i njenih uticaja na socijalne tokove. Pored nove produkcije u vidu performansa i namenski pisanog libreta dramaturga Jordana Cvetanovića koji obrađuju temu korupcije, i ostali umetnički radovi različitih medija tematski su povezani u celinu promišljanjem pojma i mesta poverenja. Kustosi projekta su Jelena Janković, Miroslav Karić i Sanja Kojić Mladenov, dramaturg Jordan Cvetanović, glumci Željko Maksimović i Đorđe Živadinović Grgur, kompozitor Mads Bitman, snimatelj i montažer Vladan Obradović a učestvuje i veća grupa performera i drugih saradnika.

Smešten u podgorički muzej moderne umetnosti, jedno od najvažnijih umetničkih prostora u gradu, performans susreće tradicionalno sa savremenim umetničkim izrazom dok simbolički manifestuje skriveno i zakulisno kada je reč o korupciji, ali vraća i na teren ličnog odnosa prema odgovornosti i mogućnostima poverenja. I u ovom projektu Ivana Ivković nastavlja da se bavi pitanjima patrijarhalnog poretka i heteronormativnih modela sagledavajući korupciju kao uzrok i posledicu opresivnog sistema a muško tijelo, kao i u prethodnim radovima, represent je delovanja na rodne okvire i stereotipna očekivanja. Kroz stalnu inverziju pogleda između muških tela s jedne strane i publike s druge, performans funkcioniše i kao ogledalo koje odražava istorijske kontekste, predrasude i tabue prisutne u različitim društvima.

Prema rečima jednog od kustosa, Miroslava Karića, “publika u Crnoj Gori dobiće priliku da učestvuje u događaju čija kompleksna produkcija involvira lokalnu zajednicu ne samo kroz učestvovanje ljudi iz Podgorice i šire u samom performansu, već i pozivajući na refleksiju i razgovor o krucijalnim temama poput korupcije u najširem smislu, kao domintanog društvenog simptoma današnjice. Ideja je da se ovim projektom veći broj stručne javnosti iz regiona kao što su umetnici, kustosi, teoretičari likovne umetnosti i teatra i drugi akteri iz vizuelnih i izvođačkih umetnosti inicira u razmenu o različitim fenomenima vezanim za  transdiciplinarne umetničke prakse, savremenu umetničku produkciju, nove forme izlaganja i vidove saradnji“.

Performans PORT OF TRUST se realizuje u saradnji sa galerijom NGVU i institucijom Muzeji i galerije Podgorice i u okviru Festivala internacionalnog alternativnog teatra (FIAT). 

Ivana Ivković (Beograd) je magistrirala crtež i doktorirala sa radom iz oblasti performansa na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Međunarodno priznanje stekla je istraživanjem u oblasti delegiranog performansa unutar kog problematizuje procese dekonstrukcije i rekonstrukcije rodnih uloga u političkom, etičkom i simboličkom odrazu biopolitike ženske percepcije. Baveći se pitanjima identiteta i rodnih iskustava kao i stereotipima nametnutih uloga, uvodi nago ili poluobnaženo (kolektivno) muško telo kao performativni instrument i medijum specifične osetljivosti i senzualnosti, koje unutar orkestriranih scena reflektuje predrasude i uverenja određene sredine, kao i slojevit odnos pojedinca i globalnog društveno-političkog sistema.

Kroz svoje projekte bavi se i pitanjem dekonstrukcije izložbenog narativa, u kontekstu angažovane, promenljive i procesualne savremene prakse. Povezuje jezik likovne umetnosti sa teatrom, mas-medijskom kulturom u postmedijskoj ili hibridnoj praksi, koja otvara okulocentrički koncept umetnosti imerzivnim sadržajima, taktilnim, zvučnim i telesnim afektima.

Izlaže samostalno kao i na značajnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu od 2006.  Svoje performanse kao i druge radove, izlagala je i izvodila u saradnji sa muzejom Humboldt Forum u Berlinu, Muzejom savremene umetnosti u Atini (EMST), Institutom ifa (Institut für Auslandsbeziehungen) iz Nemačke, Muzejom savremene umetnosti u Beogradu, kao i mnogim drugim. Dobitnica je više značajnih stipendija i nagrada.

CinemaHarmony: Projekat koji povezuje evropski film i muzičko nasleđe

Radionice, koncerti i filmske projekcije širom Srbije u čast Enija Morikonea

Mreža bioskopa koju čine Kulturni centar “Mija Aleksić” Gornji Milanovac, Leskovački kulturni centar, Vilin grad u Nišu i mts Dvorana pokrenuli su projekat „CinemaHarmony: Merging European Film and Cultural Heritage“ koji će biti realizovan do kraja juna 2025. godine.

Tim povodom u sredu, 11. septembra u mts Dvorani je održana konferencija za medije na kojoj su učestvovali Danijela Jović, direktorka Škole za muzičke talente Ćuprija, Igor Andrić, kompozitor, Božidar Rajić, direktor Tekiart agencije, Dragan Arsić, direktor Kulturnog centra „Mija Aleksić“ Gornji Milanovac, Boban Stefanović, urednik filmskog programa Kulturnog centra „Mija Aleksić“, Dragan Jović, urednik filmskog programa Leskovačkog kulturnog centra i Igor Stanković, direktor mts Dvorane.

Dragan Jović je ispred Leskovačkog kulturnog centra objasnio cilj projekta: “U pitanju je inovativni projekat koji ima za cilj jedinstveno iskustvo povezujući evropski film i muzičko kulturno nasleđe. Naziv bismo mogli da prevedemo kao CinemaHarmony: Povezivanje evropskog filma i kulturnog nasleđa. Planirano je da se održe muzičke radionice za mlade talente i kompozitore, koncerti filmske muzike i projekcije evropskih filmova, i to sve u četiri pomenuta grada. U centru dešavanja projekta je veliki evropski i svetski kompozitor filmske muzike Enio Morikone.” Jović je naglasio da su radionice namenjene učenicima muzičkih škola, na kojima će edukatori raditi sa njima, a kao rezultat tih radionica biće kompozicija koja će se izvoditi na koncertima filmske muzike u sva četiri grada. Tom prilikom biće formiran poseban orkestar od muzičkih profesionalaca i profesora i đaka Škole za muzičke talente iz Ćuprije, a kruna projekta biće projekcije šest evropskih filmova (tri filma za koje je muziku radio Morikone, i tri evropska filma).

Boban Stefanović, urednik filmskog programa Kulturnog centra „Mija Aleksić“ iz Gornjeg Milanovca je predstavio aktivnosti projekta: “Mi smo ozbiljno pristupili planiranju ovog programa. Počinjemo sa radionicama u sva četiri grada, a nakon toga i sa organizacijom koncerata uz filmske projekcije ostvarenja koje smo pažljivo izabrali. Projekcije će se, osim u ova četiri grada, održati i u svim zainteresovanim bioskopima koji deluju u okviru Mreže kinoprikazivača Srbije”.

Dragan Arsić, direktor Kulturnog centra „Mija Aleksić“ Gornji Milanovac je na konferenciji rekao: “Veliko nam je zadovoljstvo što je naš centar partner u više evropskih projekata. Ova saradnja nas je naučila da i međusobno i mi lokalno više sarađujemo. Benefiti našeg učešća su ti što će deca iz Gornjeg Milanovca učestovati u radionicama, što će svoja stečena znanja prikazati širom Srbije i što će publika imati odličan program. Sa ovim projektom na neki način ispunjavamo i celokupne ciljeve kulturne strategije naše zemlje.”

Božidar Rajić, direktor Tekiart agencije je predstavio Tekiart agenciju rekavši da je agencija nastala 2018. u Kragujevcu sa ciljem afirmacije i promocije mladih umetnika sa misijom stvaranja inovativnih projekata. “Jedan od takvih projekata je i muzički bioskop namenjen deci i to nas je dovelo u Gornji Milanovac što nam je otvorilo vrata ka saradnji na ovom projektu. Centralnu tačku orkestra će činiti talentovana i izuzetna deca iz Škole za muzičke talente iz Ćuprije i oni će zajedno sa svojim mentorima biti zaduženi za gudački deo orkestra, dok će mladi profesionalci iz našeg ansambla biti zaduženi za ostale deonice. Važnost ovog projekta je u tome što će deci dozvoliti jedan iskorak u svet profesionalne produkcije i stvaralaštva,” istakao je Rajić.

Danijela Jović, direktorka Škole za muzičke talente Ćuprija predstavila je rad ove škole i o učešću kazala: “Škola za muzičke talente Ćuprija postoji pola veka i formirana je za područje bivše Jugoslavije. Nastala je sa ciljem da se što ranije otkrije talenat kod dece i da se, pod posebnim uslovima, dalje razvija. Zahvaljujem se kolegama koji su nas uključili u ovaj značajan projekat jer ćemo mi na ovaj način proširiti i naš repertoar, a učenici će biti deo simfonijskog orkestra i to će za njih biti veliko iskustvo”.

Kompozitor Igor Andrić je govorio o značaju Enija Morikonea, kao i o izazovima rada sa mladim talentima i rekao: “Mi ćemo muziku Enija Morikonea oživeti na jedan poseban način. Verujem da će ovo biti posebno interesantno, pogotovo deci koja uglavnom izvode klasičnu muziku. U današnjem vremenu muzika za filmove, kao i popularna muzika, postaje poprilično generička pod uticajem veštačke inteligencije, a muzika Morikonea to sigurno nije. Ovo će biti idealna prilika da deca oslobode svoju maštu. I to će biti veliki poduhvat za nas.”

Igor Stanković, direktor mts Dvorane zahvalio se učesnicima u projektu i dodao: “Ovo je jedinstveni projekat mreže Europa Cinemas koja je 1992. osnovana sa ciljem da promoviše nenacionalni evropski film. Ta mreža danas broji 1263 bioskopa, tj. 3121 bioskopsko platno. Ova Mreža je pokrenula inicijativu saradnje na inovacijama i ona se prevashodno odnosi na motivaciju novih naraštaja da je bioskop mesto okupljanja i odrastanja. Tokom februara i marta biće organizovani veliki koncerti na kojima će se izvoditi muzika velikog Enija Morikonea ali i nova kompozicija koja će nastati kao inspiracija celokupnog projekta”.

Projekat „CinemaHarmony“ podržan je od strane programa „Collaborate to Innovate“ udruženja Europa Cinemas – MEDIA Kreativna Evropa.

Foto: Jelena Babić

Fresh Dance u BEO Shopping Centru

Manifestacija posvećena uličnom plesu

7-8/9/2024 od 16.00 do 21.00

Francuski institut u Srbiji, agencija Fresh, MPC Properties i prodavnica sportske opreme Buzz organizuju vikend posvećen brejkdensu, popingu i hip-hopu koji će biti održan 7. i 8. septembra 2024. godine u BEO Shopping Centru u Beogradu. 

Ova manifestacija za cilj ima promovisanje igre i brejkinga kao nove olimpijske discipline koja je po prvi put uvrštena u program Olimpijskih igara koje su održane ovog leta u Francuskoj.

Tokom održavanja manifestacije, publika će imati priliku da besplatno učestvuje u radionicama brejkdensa, popinga i hip-hopa, kao i da uživa u izvedbama srpskih i inostranih izvođača. Kruna manifestacije biće takmičenje u brejkingu (brejkdensu) u okviru kog će međunarodni žiri i publika imati priliku da izaberu najuspešnije tačke. Članovi žirija će demonstrirati takmičarima i publici svoje umeće i na taj način promovisati ovu sasvim novu olimpijsku disciplinu.

Anđelko Pavlović iz agencije Fresh je povodom događaja rekao: „Brejking (break dance) je u Jugoslaviju stigao u prvoj polovini 80-ih godina i od tada se igra na ulicama Beograda i gradova u regionu. Tokom godina stvorio je snažnu zajednicu i inspirisao mnogo mladih ljudi. Ova godina je važna za ovu disciplinu jer je postala i deo Olimpijskih igara. Pozivamo publiku da se oproba u ovom plesu, ali i da uživa u performansu vrhunskih umetnika koje će imati priliku da pogleda na događaju koji organizujemo u BEO SC“.

Program:

7/9/2024

Radionice brejkdensa i takmičenje

Kolektivna brejkdens izvedba i solo tačke članova žirija

8/9/2024

Radionice popinga, hip-hopa i housea

Talk show i radionica o socijalnim medijima

Kolektivni trening

Solo tačke izvođača

Manifestacija je namenjena mladima i svim ljubiteljima ulične igre i umetnosti, i održava se u sklopu manifestacije „Ritam francuske kulture“ koju Francuski institut u Srbiji promoviše tokom čitave godine u cilju istraživanja veza između sporta i umetnosti.

Satnica događaja:

Subota, 7. septembar

14h brejk radionica Srđan i Mihajlo (Srbija)

16h brejk takmičenje za decu

18h brejk kvalifikacije

19h hip hop kvalifikacije

20h finale hip hop i brejk (seniori)

22h proglašenje pobednika

Nedelja, 8. septembar

14h afro dance radionica, predavač Double T (Burundi)

15h shuffle dance radionica – 2miny (Srbija)

16h popping radionica – Dedicate (Australija)

17h hip hop radionica – Afri (Srbija)

18h radionica socijalnih medija – predavači  Ilija Antić, i Boban Bobi (Srbija)

19 – 20.30h – All Style Cypher–

Најужи избор  приповедачких књига за  Награду „Воја Чолановић“

На седници одржаној 19. августа 2024. године, жири, који ради у саставу: Љубица Арсић, Јелене Ленголд и Васа Павковић (председник) одлучио је да у најужи избор уврсти четири приповедачке књиге. То су:

1. Љиљана Ћук, Услови нису битни, Партизанска књига

2. Татјана Јанковић, Поглед под сукњу света, Агора

3. Маријана Чанак, Пут од црвене цигле, Bulevar books

4. Срђан В,Тешин,  Црна Анђелија, Архипелаг

На конкурс за књижевну награду „Воја Чолановић“ пристигло је 45 књига.

Добитник ће бити проглашен до 10. септембра.

Награда ће бити свечано уручена 16. септембра.

Награду додељује Српско књижевно друштво уз финансијску подршку Министарства културе Републике Србије.

Српско књижевно друштво

Београд, 19. август 2024.

Шеста Међународна књижевна колонија СКД-Крупара

Од 27. до 31. августа 2024. године, у предивном амбијенту комплекса Крупара, у Бачком Душанову код Суботице, одржаће се шеста Међународна књижевна колонија СКД-Крупара, место сусрета, упознавања и размене књижевних искустава књижевника из Србије и преводилаца/слависта из иностранства.

Учесници овогодишње Међународне књижевне колоније СКД–Крупара су Русанка Љапова (Русанка Ляпова), Бугарска; Олга Лалић Кровицка (Olga Lalić-Krowicka), Пољска; Петер Божик (Bozsik Péter), Мађарска; Љубица Арсић, Војислав Карановић и Дејан Алексић (Србија).

Уредници: Ђорђе Кубурић и Дејан Симоновић.

Колонија се одржава од 2019. године у прелепом амбијенту комплекса Крупара у Бачком Душанову код Суботице, захваљујући предусретљивости породице Анђелић, и уз финансијску подршку Министарства културе Републике Србије.
Почива на плодотворном партнерству једног репрезентативног удружења у култури и угледног комплекса Крупара, чији је власник уважени хирург-гинеколог др Лука Анђелић, интелектуалац и мецена.
У комплексу Крупара се од фебруара 2008. године одржава веома успешна књижевна трибина коју уређује и води књижевник Ђорђе Кубурић, уз учешће више од стотину знаменитих савремених књижевника.

УЧЕСНИЦИ ПРЕТХОДНИХ КОЛОНИЈ

2019. године: Пaвeл Пилх (Чeшкa), Eрик Taу Кнудсeн (Дaнскa), Рoлaнд Oрчик (Maђaрскa), Даница Вукићeвић, Ивaнa Mилaнкoв и Eнeс Хaлилoвић (Србија)

2020. године: Зденка Валент Белић, Јоан Баба, Иштван Беседеш, Васа Павковић (Србија). Због ограничења проузрокованих covid 19 пандемијом, те године су уместо гостију из иностранства учествовали писци националних мањина из Србије.

2021. године: Сибелан Форестер (САД), Љубинка Перинац Станков (Румунија), Атила Сабо Палоц (Мађарска), Фрања Петриновић, Стана Динић Скочајић, Ненад Милошевић (Србија).

2022. године: Викторија Радич (Србија/Мађарска), Мари Алперман (Немачка), Енрико Даванцо (Италија), Мирјана Митровић, Зоран Ђерић (Србија), Иван Антић (Словенија/Србија).

2023. године: Исмини Мина Радуловић (Грчка), Франсиско Хавијер Хуес Галвес (Шпанија), Џејмс Сатерленд Смит (Велика Британија), Оливера Недељковић, Надија Реброња и Ласло Блашковоћ (Србија).

Преминуо је Богдан А. Поповић, књижевни критичар, уредник,  антологичар, приређивач, члан Српског књижевног друштва и српског ПЕН центра.

Рођен у Новом Саду 1936, дипломирао Општу књижевност и теорију књижевности на београдском Филолошком факултету.

Од 1962. до 1982. у Књижевним новинама имао низ задужења, као коректор, лектор, секретар редакције, оперативни уредник, в.д. главног и одговорног уредника.

Као стипендиста Фулбрајтовог програма предавао југословенску књижевност на два америчка универзитета.

Десет година био уредник у издавачкој кући ,,Просвета“ где је  уређивао песничка издања, цела кола нових песничких књига, изабрана дела, речнике, преведена издања.

Главни уредник Књижевности, најстаријег београдског књижевног часописа, био је три године, додао низ сталних рубрика, представљао опусе и капитална дела истакнутих аутора, Мирослава Јосића Вишњића, Зорана Живковића, Слободана Зубановића, Драгана Великића, Радована Белог Марковића, Славка Лебединског, Јована Христића, Предрага Палавестре, Ивана В. Лалића, Бранимира Живојиновића и других, савремену књижевност Македоније, Мађарске, Румуније, Аустрије, Грчке, Словеније, Русије, Израела, Босне и Херцеговине, Словачке.

Уредник многих књижевних скупова, председник жирија за доделу престижних књижевних награда ,,Владислав Петковић Дис“, ,,Десанка Максимовић“, ,,Васко Попа“.

Дугогодишњи члан, а 1992. секретар српског ПЕН центра. Награду ,,Исидора Секулић“ за критичарску делатност добио 1997, награду „Ђорђе Јовановић“ за најбоље критичарско-есејистичко дело 2012.

Дуже од пет деценија редовно или повремено сарађивао у низу књижевних публикација бивше Југославије и данашње Србије, Савременик, Књижевност, Израз, Живот, Књижевне новине, НИН, Одјек, Политика.

Стални критичар, целу деценију, у Књижевним новинама, готово две деценије у недељнику НИН где је представио неколико стотина нових песничких и есејистичких дела савремених српских писаца.

Саставио изборе с пропратним текстом из поезије Лазе Костића, Васка Попе, Миодрага Павловића, Стевана Раичковића, Бранка Миљковића и других, два избора текстова објављених у Књижевности; уредио антологијски избор из поезије Љубомира Симовића и других.

ОБЈАВЉЕНЕ КЊИГЕ

Начела и дела, критички дневник (Матица српска, Нови Сад, 1970)

Поезија и традиција, тематска анторогија песама (издање часописа Савременик, Београд, 1971)

Поезија и критика, есеји и критике (Слово љубве, Београд,1972)

Савремени песници, критике (Радивој Ћирпанов, Нови Сад, 1975)

Дневни послови, чланци и критике (БИГЗ, Београд, 1981)

Епски распон Миодрaга Павловића, есеј (Графос, Београд, 1985)

Песници и критичари, есеји и критике (Просвета, Београд 1998)

Критички колажи (Просвета, Београд, 2006)

И песници и критичари, есеји (Београдска књига, Београд, 2012)

Спорења (Просвета, Београд, 2013)

Распони (Танеси, Београд, 2016)

Обједињавање: о делима Љубомира Симовића (Танеси, Београд, 2017)

Епопеја: песме и поеме Миодрага Павловића (Танеси, Београд, 2021)

Искораци, о критици и о критичарима поезије (Танеси, Београд, 2023)

ALEKSANDAR DENIĆ – ČLAN PRESTIŽNE AKADEMIJE UMETNOSTI U BERLINU

Aleksandar Denić, umetnik i istaknuti scenograf, postao je član ugledne Akademije umetnosti u Berlinu, koja okuplja najistaknutije članove koji su dali veliki doprinos u oblasti umetnosti. Denić je prvi umetnik sa Balkana kome je ukazana ovakva čast na ovoj prestižnoj instituciji kulture u Nemačkoj.

Aleksandar Denić se na Berlinskoj akademiji našao među članovima izvođačke umetnosti u kojoj su svi oni koji učestvuju u stvaranju pozorišnog, muzičkog ili filmskog dela. Ono što je zanimljivo da je ova akademija pre više od sto godina odvojila nauku od umetnosti, što je čini drugačijom od na primer naše SANU. Izbor novih članova akademije predstavlja priznanje za njihov izuzetan doprinos umetnosti i kulturi. Kako se navodi u zvaničnom saopštenju, izbori su održani na 62. skupštini (24.–26.05.2024) u Berlinu. Svi novi članovi su već prihvatili svoj izbor. 

foto: Nebojša Babić

Trenutno Akademija umetnosti broji 435 članova u svojih šest umetničkih sekcija, među kojima su Ai Weiwei, Bob Dylan, Renzo Piano, Lord Norman Foster, Herta Müller, Wim Wenders, Richard Deacon… Akademie der Künste osnovana je 1696. godine i je jedna je od najstarijih kulturnih institucija u Evropi. 

Podsetimo, Aleksandar Denić je ovogodišnji predstavnik Srbije na 60. Međunarodnom Bijenalu umetnosti u Veneciji sa radom „Exposition Coloniale“, koji privlači veliki broj posetilaca u naš paviljon na Đardinima, a čuveni Mondo, Guardian, Vogue i Arstribune uvrstili su ga u must see paviljone i u selekciju užeg izbora.

30. Sarajevo Film Festival: U konkurenciji za nagrade Srce Sarajeva 54 filma

Za nagrade Srce Sarajeva u Takmičarskim programima 30. Sarajevo Film Festivala ukupno će se takmičiti 54 filma, a tri filma će biti prikazana izvan konkurencije.

U četiri takmičarske selekcije – igranog, dokumentarnog, kratkog i studentskog filma – 19 će filmova zabilježiti svjetsku, 9 međunarodnu, 3 evropsku, 23 regionalnu i 3 bosanskohercegovačku premijeru.

„Prikazivanje ovih 57 premijera, uz još 15-ak filmova u programima U Fokusu i Open Air koji će tek biti najavljeni, čini Sarajevo Film Festival i ove godine mjestom gdje najšira publika, kao i filmska struka i kritika, može dobiti najprecizniju sliku filmske umjetnosti u Jugoistočnoj Evropi, Ukrajini i Južnom Kavkazu danas. Ove regije su istovremeno u žiži i na margini svjetske pažnje, a Festival pruža jedinstvenu priliku za dublje razumijevanje svih nijansi iskustava sa geopolitičke i umjetničke margine koje često nedostaju u sklapanju kompleksne slike današnjice. Srce Sarajeva je u proteklih 20 godina, otkako se dodjeljuje, postalo zaista vrijedna filmska nagrada koja amplificira glasove iz ove regije i približava ih svjetskoj javnosti, i vjerujemo da će tako biti i ovaj put“, izjavio je direktor Sarajevo Film Festivala Jovan Marjanović.

Ove godine selekcioni tim pod vodstvom Izete Građević, kreativne direktorice Sarajevo Film Festivala, pogledao je 940 filmova: 190 dugometražnih igranih, 280 dokumentarnih i 470 kratkih i studentskih filmova.

„Izbor takmičarskih programa ovogodišnjeg jubilarnog izdanja Festivala urađen je u skladu sa zadatkom koji smo sebi kao festival postavili u vrijeme kada je on pokrenut. Ove selekcije posvećene su novim autorima, originalnim pričama i konceptima. U našoj takmičarskoj areni, po ustaljenoj praksi uvijek spremni na kreativni rizik, uz filmove i autore čiju su vrijednost ove godine prepoznali najveći svjetski filmski festivali: Cannes, Berlin, Venecija, našli smo mjesta i za nekoliko novih naslova, nekoliko svjetskih premijera za koje vjerujemo da im je mjesto upravo u takvoj selekciji. Kao što je poznato, za naše takmičarske programe biramo filmove iz široke regije Jugoistočne Evrope, koju odlikuju šarolike filmske prakse i tradicije, raznolikost u izboru tema, filmskog jezika i kreativnih afiniteta. Zahvaljujući upravo bogatstvu raznovrsnosti, može se reći da naši takmičarski programi i ove godine predstavljaju veliki filmski svijet današnjice u malom“, izjavila je kreativna direktorica Sarajevo Film Festivala Izeta Građević.

Elma Tataragić, selektorica Takmičarskog programa – igrani film, u program je uvrstila 9 filmova, od kojih će u konkurenciji za nagrade 1 film imati svjetsku, 1 evropsku, a 6 filmova regionalnu premijeru. Izvan konkurencije, kao gala projekcija, jedan će film zabilježiti svjetsku premijeru.

„Ovogodišnja selekcija je istovremeno i pozivnica ali i uputstvo, mogućnost i restrikcija, obećanje i prijetnja, sigurno mjesto, ali i izazov. Autorice i autori osam filmova u konkurenciji i jednog filma izvan konkurencije na različite načine izražavaju zabrinutost za svijet danas, jučer i sutra. Selekcija je polifonija različitih i raznovrsnih perspektiva o ratu, historiji, ljubavi, izdaji, o krhkoj budućnosti ali i vječnoj ljudskoj potrebi za pripadanjem. S ovom selekcijom pozivamo vas da razmislite o ambivalentnosti sadašnjeg svijeta koji izgleda da nikada nije bio fragilniji“, izjavila je Tataragić.

Rada Šešić, selektorica Takmičarskog programa – dokumentarni film, za program je izabrala 21 film. U konkurenciji za nagrade 19 je filmova: 3 će filma u Sarajevu zabilježiti svjetsku, 5 međunarodnu, 1 evropsku, 8 regionalnih i 2 filma bosanskohercegovačku premijeru. Dva filma će biti prikazana izvan konkurencije: jedan će imati svjetsku, a jedan bh. premijeru.

„Ovogodišnju selekciju možemo nazvati ‘pecanje u rijeci vremena’ . Ovaj metod, kreativno primijenjen u velikom broju izabranih filmova, nudi jedinstvenu autorsku perspektivu korištenja protoka vremena, bilo kroz izuzetan arhivski materijal ili rafinirano filmsko promatranje. Dokumentaristi time nude publici uzbudljivo osjetilno iskustvo i potiču na razmišljanje. Ovo je i godina osobnih priča; polovina selekcije reflektira krajnje personalno ili intimno obiteljsko, no kroz suptilno predočen mikro svijet zrcali se zapravo i uzbudljivi, često provokativan makro svijet okruženja, političkih previranja, socijalnih borbi. Kratki dokumentarci odvažno donose kreativno prožimanje filmskih stilova i otvaranje granica dokumentarne teksture ka drugim žanrovima. Ponosno ističemo čak sedam talentiranih debitantica iz regije čiji će hrabri i nadasve originalni filmski izričaji obilježiti ovu dokumetarističku godinu“, izjavila je Šešić.

U Takmičarskom programu – kratki film, po izboru selektorice Elme Tataragić, ove je godine 12 filmova: 4 će imati svjetsku, 2 međunarodnu, 1 evropsku, a 5 filmova regionalnu premijeru.

„Ova godina donosi uzbudljivu selekciju kratkometražnih filmova koji se takmiče za Srce Sarajeva. Nije neobično da odabranih 12 filmova donosi izuzetno raznovrsne pristupe i svjetove sa temama koje su potpuno različite. No, bez obzira na raznovrsnost, sve autorice i autori postavljaju pitanja identiteta, budućnosti i perspektive u današnjem krhkom svijetu. I ono što je možda najvažnije, ovi filmovi donose dašak slobode i u izrazu, a i u odnosu prema svijetu“, kaže Tataragić o selekciji kratkog filma.

Asja Krsmanović, selektorica Takmičarskog programa – studentski film, u program je uvrstila 15 filmova, od kojih će 9 imati svjetsku, 2 međunarodnu, a 4 filma regionalnu premijeru.

„Od 15 fimova u konkurenciji, uz 11 igranih, u konkurenciji su se našla i tri animirana i jedan dokumentarni film. Ono što posebno raduje vidjeti u ovogodišnjem izdanju programa je sva tematska i stilska raznovrsnost radova, ali i spremnost da se rizikuje, ne pristaje na kompromise, i istovremeno suvereno vlada filmskim jezikom. Od klasičnih problema odrastanja (pa i onih kasnih koje neke od likova uhvate tek u tridesetima), preko porodičnih drama, pitanja identiteta i migracija (ekonomskih i onih uzrokovanih ratovima), klasnih podjela, rodno zasnovanog nasilja, toksičnosti muško-ženskih, ali i porodičnih i prijateljskih odnosa, pa sve do nekih kompleksnijih pitanja čovjekovog postojanja, njegove veze sa prirodom te neminovnog razmišljanja o smrti i kraju svijeta (bukvalnom ili onakvom kakvim ga znamo), ova selekcija pokazuje svu širinu tema kojima se mladi autori/ce bave“, izjavila je Krsmanović.

Takmičarski program obuhvata filmove i autore/ice iz Albanije, Armenije, Austrije, Azerbejdžana, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Hrvatske, Kipra, Grčke, Gruzije, Mađarske, Kosova*, Sjeverne Makedonije, Malte, Moldavije, Crne Gore, Rumunije, Srbije, Slovenije, Turske i Ukrajine.

TAKMIČARSKI PROGRAM – IGRANI FILM 2024.

Žiri:

Predsjednik žirija: Paul Schrader, reditelj i scenarist, SAD

Sebastian Cavazza, glumac, Slovenija

Una Gunjak, rediteljica, scenaristica i montažerka, BiH

Juho Kuosmanen, reditelj i scenarist, Finska

Noomi Rapace, glumica i producentica, Švedska

Nagrade:

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJI IGRANI FILM

Novčanu nagradu, u iznosu od 16.000 €, sufinansira Turistička zajednica Kantona Sarajevo

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJU REŽIJU

Novčanu nagradu, u iznosu od 10.000 €, obezbjeđuju Ujedinjene nacije u Bosni i Hercegovini u saradnji sa UNESCO-om

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJU GLUMICU

Novčana nagrada u iznosu od 2.500 €

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJEG GLUMCA

Novčana nagrada u iznosu od 2.500 €

1. MEĐU BOGOVIMA, Vuk Ršumović (Srbija, Italija, Hrvatska, 2024, 102 min.) – svjetska premijera

2. OBITELJSKA TERAPIJA / ODREŠITEV ZA ZAČETNIKE, Sonja Prosenc (Slovenija, Italija, Hrvatska, Norveška, Srbija, 2024, 122 min.) – evropska premijera

3. ARKADIJA / ARCADIA, Yorgos Zois (Grčka, Bugarska, SAD, 2024, 99 min.) – regionalna premijera

4. REDAKCIJA / REDAKTSIYA, Roman Bondarchuk (Ukrajina, Njemačka, Slovačka, Češka, 2024, 126 min.) – regionalna premijera

5. SELO POKRAJ RAJA / THE VILLAGE NEXT TO PARADISE, Mo Harawe (Austrija, Francuska, Njemačka, Somalija, 2024, 132 min.) – regionalna premijera

6. SVETI ELEKTRICITET / TSMINDA ELEKTROENERGIA, Tato Koteshivili (Gruzija, Nizozemska, 2024, 95 min.) – regionalna premijera

7. TRI KILOMETRA DO KRAJA SVIJETA / TREI KILOMETRI PÂNĂ LA CAPĂTUL LUMII, Emanuel Pârvu (Rumunija, 2023, 105 min.) – regionalna premijera

8. VELIKA SEDMICA / SĂPTĂMÂNA MARE, Andrei Cohn (Rumunija, Švicarska, 2024, 133 min.) – regionalna premijera

9. MAJKA MARA, Mirjana Karanović (Srbija, Slovenija, Švicarska, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Luksemburg, 2024, 96 min.) – gala, svjetska premijera, izvan konkurencije

TAKMIČARSKI PROGRAM – DOKUMENTARNI FILM 2024.

 Žiri:

Mandy Chang, osnivačica i kreativna direktorica Freemantleove dokumentarne produkcije Undeniable, SAD

Marek Hovorka, osnivač i direktor Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Ji.hlava, Češka

Wang Xiaoshuai, reditelj, scenarist i producent, Narodna Republika Kina

Nagrade:

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJI DOKUMENTARNI FILM

Novčanu nagradu, u iznosu od 4.000 €, obezbjeđuje Vlada Švicarske

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJI KRATKI DOKUMENTARNI FILM

Novčana nagrada u iznosu od 2.000 € 

NAGRADA ZA NAJBOLJI FILM KOJI TEMATIZIRA LJUDSKA PRAVA

Novčanu nagradu, u iznosu od 3.000 €, obezbjeđuje Kraljevina Nizozemska

SPECIJALNA NAGRADA ŽIRIJA

Novčana nagrada u iznosu od 2.500 €

1. BIANG BIANG EXPRESS / MIÀN MIÀN JÙ DÀO, Nikola Stojanović (Srbija, Kina, 2024, 10 min.) – svjetska premijera

2. TATINA USPAVANKA /TATOVA KOLYSKOVA, Lesia Diak (Ukrajina, Rumunija, Hrvatska, 2024, 78 min.) – svjetska premijera

3. TVOJ ŽIVOT BEZ MENE / AZ ÉLETED NÉLKÜLEM, Anna Rubi (Mađarska, Švedska, 2024, 72 min.) – svjetska premijera

4. GALEB, David Lušičić (Hrvatska, 2024, 29 min.) – međunarodna premijera

5. HETEROTOPIJA, Nikola Nikolić (Srbija, 2024, 7 min.) – međunarodna premijera

6. LOXY, Dimitris Zahos, Thanasis Kafetzis (Grčka, 2024, 87 min.) – međunarodna premijera

7. NAŠA DJECA, Silvestar Kolbas (Hrvatska, 2024, 92 min.) – međunarodna premijera

8. ONO ŠTO ZAHTJEVAMO OD KIPA JE DA SE NE POMJERA / AFTO POU ZITAME APO ENA AGALMA INE NA MIN KINITE, Daphné Hérétakis (Grčka, Francuska, 2024, 31 min.) – međunarodna premijera

9. POVRATAK U JASENOVAC / RE:VISITED JASENOVAC, Admir Rahmanović (Bosna i Hercegovina, Švedska, 2023, 12 min.) – evropska premijera

10. ALICE ON & OFF, Isabela Tent (Rumunija, 2024, 86 min.) – regionalna premijera

11. BOL, Ivan Faktor (Hrvatska, 2024, 22 min.) – regionalna premijera

12. CENT’ANNI, Maja Prelog (Slovenija, Italija, Poljska, Srbija, Austrija, 2024, 87 min.) – regionalna premijera

13. IZMEĐU DELIKATNOSTI I NASILJA / ZARAFET VE ŞIDDET ARASINDA, Şirin Bahar Demirel (Turska, Nizozemska, 2023, 15 min.) – regionalna premijera

14. KOMADIĆI LEDA / FRAGMENTY LYODU, Maria Stoianova (Ukrajina, Norveška, 2024, 95 min.) – regionalna premijera

15. … NED, TASSOT, YOSSOT …, Brigitte Weich (Austrija, 2023, 99 min.) – regionalna premijera

16. PAVILJON 6, Goran Dević (Hrvatska, 2024, 69 min.) – regionalna premijera

17. SLIKA ZA PAMĆENJE / FOTO NA PAM’YAT, Olga Chernykh (Ukrajina, Francuska, Njemačka, 2023, 72 min.) – regionalna premijera

18. KAO BOLESNO ŽUTA / SI E VERDHË E SËMUR, Norika Sefa (Kosovo*, 2024, 23 min.) – bh. premijera

19. KO ĆE POKUCATI NA VRATA MOG DOMA, Maja Novaković (Srbija, Bosna i Hercegovina, Belgija, 2024, 85 min.) – bh. premijera

20. PRASLOVAN, Slobodan Maksimović (Slovenija, Hrvatska, 2024, 112 min.) – svjetska premijera, izvan konkurencije

21. BEKIM FEHMIU, Valmir Tertini (Albanija, 2023, 66 min.) – bh. premijera, izvan konkurencije

TAKMIČARSKI PROGRAM – KRATKI FILM 2024.

Žiri:

Anamaria Antoci, producentica, Rumunija

Flora Anna Buda, rediteljica, Mađarska

Burak Çevik, reditelj i producent, Turska

Nagrade:

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJI KRATKI FILM

Kvalifikacioni film za nominaciju za nagradu Oscar®

Novčana nagrada u iznosu od 2.500 €

KANDIDATURA ZA NAGRADU EUROPSKE FILMSKE AKADEMIJE U KATEGORIJI NAJBOLJI KRATKI FILM

1. BONACA, Luka Vlaho (Bosna i Hercegovina, 2024, 14 min.) – svjetska premijera

2. GAIA, Enis Čišić, Nermin Hamzagić (Bosna i Hercegovina, 2024, 11 min.) – svjetska premijera

3. RUJNA ZORA, Ivan Đurović (Srbija, SAD, 2024, 25 min.) – svjetska premijera

4. @TIKTOK_COWBOY, Anastaseu Ștefan (Rumunija, 2024, 17 min.) – svjetska premijera

5. ELENE DARIANI, Elene Tavadze (Gruzija, 2024, 15 min.) – međunarodna premijera

6. ŽIVA / ZHYVA, Vladlen Odudenko (Ukrajina, 2023, 12 min.) – međunarodna premijera

7. ZEMLJIŠNA OSVETA / ZEMBEREK, Recep Çavdar (Turska, Španija, 2023, 20 min.) – evropska premijera

8. ČOVJEK KOJI NIJE MOGAO ŠUTJETI, Nebojša Slijepčević (Hrvatska, Francuska, Bugarska, Slovenija, 2024, 13 min.) – regionalna premijera

9. KAO DA NE POSTOJIŠ / SANKI YOXSAN, Azer Guliev (Azerbejdžan, Francuska, 2024, 15 min.) – regionalna premijera

10. ODSUTAN / NOKSAN, Cem Demirer (Turska, 2024, 23 min.) – regionalna premijera

11. TAKO TSUBO, Eva Pedroza, Fanny Sorgo (Austrija, Njemačka, 2024, 6 min.) – regionalna premijera 

12. USPUT / RRUGËS, Samir Karahoda (Kosovo*, 2024, 15 min.) – regionalna premijera

TAKMIČARSKI PROGRAM – STUDENTSKI FILM 2024.

Žiri:

Anna Gyimesi, rediteljica, Mađarska

Delphine Jeanneret, filmska kustosica i predavačica na Odsjeku za film Ženevskog univerziteta umjetnosti i dizajna, Švicarska

Ivan Ramljak, reditelj, nezavisni kustos i selektor za kratki film Rotterdam Film Festivala, Hrvatska

Nagrada:

SRCE SARAJEVA ZA NAJBOLJI STUDENTSKI FILM

Novčanu nagradu, u iznosu od 1.000 €, obezbjeđuje Vijeće za regionalnu saradnju

1. ASISTENCIJA / ASIST, Maria Tsioli (Grčka, 8 min.) – svjetska premijera

2. MENTOR, Tinkara Klipšteter (Slovenija, 2024, 15 min.) – svjetska premijera

3. MIRIS SVJEŽE FARBE / MIRIS SVEŽE FARBE, Nađa Petrović (Srbija, 2024, 14 min.) – svjetska premijera

4. MORAMO RAZGOVARATI O DILAN / DILAN HAKKINDA KONUŞMALIYIZ, Umut Şilan Oğurlu (Turska, 2024, 20 min.) – svjetska premijera

5. NIŠTA LIČNO, TATA, Tamara Pavićević (Crna Gora, 2024, 9 min.) – svjetska premijera

6. PITYLOS, Galatia Lagoutari (Grčka, 2024, 17 min.) – svjetska premijera

7. POSLJEDNJA KAP / AZ UTOLSÓ DOBÁS, Anna Tőkés (Mađarska, 2024, 11 min.) – svjetska premijera

8. SRETAN SMAK SVIJETA / OSTANNII DEN, Anastasiia Mykhalchuk (Ukrajina, 2024, 13 min.) – svjetska premijera

9. SRETNO, SARO!, Isidora Ratković (Bosna i Hercegovina, 2024, 22 min.) – svjetska premijera

10. DOBA ZMAJA / SÁRKÁNYKOR, Marcell Farkas (Mađarska, Austrija, Luksemburg, 2023, 30 min.) – međunarodna premijera

11. IZA LICA / ONKRAJ OBRAZA, Anja Resman (Slovenija, Hrvatska, 2024, 9 min.) – međunarodna premijera

12. AKO PLUTAM / DACĂ VOI PLUTI, Bogdan Alecsandru (Rumunija, 2024, 12 min.) – regionalna premijera

13. DJECA PTICA / A MADÁR GYERMEKEI, Júlia Tudisco (Mađarska, 2024, 11 min.) – regionalna premijera

14. GÜL, Lidija-Rukiye Kumpas (Austrija, 2024, 28 min.) – regionalna premijera

15. HAOS KOJI JE OSTAVILA IZA SEBE / TO CHAOS POU AFISE PISO TIS, Nikos Kolioukos (Grčka, 2023, 33 min.) – regionalna premijera

30. Sarajevo Film Festival će biti održan od 16. do 23. augusta 2024. godine.

* Ovaj naziv, bez prejudiciranja statusa Kosova, u skladu je sa Rezolucijom 1244 i mišljenjem MSP-a o deklaraciji o nezavisnosti Kosova.

„CinemaHarmony: Merging European Film and Cultural Heritage“ нови пројекат Мреже биоскопа подржан од стране Europa Cinemas – MEDIA Креативна Европа

Пројекције филмова, концерти и радионице за младе музичке таленте широм Србије

Мрежа биоскопа коју чине Културни центар “Мија Алексић” Горњи Милановац, Лесковачки културни центар, Вилин град у Нишу и мтс Дворана покренули су пројекат „CinemaHarmony: Merging European Film and Cultural Heritage“ који ће бити реализован од јула 2024. до краја јуна 2025. године.

Радионице за младе композиторе биће одржане у четири града – Београду, Горњем Милановцу, Нишу и Лесковцу.

Млади таленти који буду учествовали на радионицама представиће своје композиције на концертима филмске музике у част легендарног филмског композитора Енија Мориконеа (1928-2020).

Концерти филмске музике биће изведени од стране посебно формираног оркестра састављеног од искусних музичара (Tekiart ансамбла) и наставника и полазника/ђака из угледне Школе за музичке таленте у Ћуприји. Оркестар ће публици приближити и безвременске композиције Мориконеа, одајући почаст једном од највећих европских и светских композитора филмске музике.

Уз концерте, у сваком од градова биће приказана три европска филма за која је Мориконе написао музику, као и три обећавајућа нова европска филма са потенцијалом да постану будући класици.

Објашњавајући сарадњу партнери на пројекту су рекли: „Пројекат CinemaHarmony настао је са идејом промоције европских филмова у нашој земљи уз поштовање културне баштине. Такође, циљ нам је да превазиђемо изазове који настају услед ограниченог приступа висококвалитетном филмском садржају и да развијaмо публику. Посебна пажња нам је усмерена ка младима и њиховој едукацији о европском филму кроз организацију догађаја са посебним акцентом на филмској музици.“

„Посебан фокус пројекта биће на развоју талената, кроз сарадњу с образовним институцијама. Желимо да инспиришемо и друге биоскопе да успоставе сличне партнерске односе с локалним школама и академијама. Кроз сарадњу са Мрежом биоскопа, која обухвaта преко 50 биоскопа широм земље, мисија наше сарадње је и унапређење укупних организационих и оперативних капацитета наших партнера путем имплементације иновативних приступа у развоју публике“, нагласили су организатори.

Пројекат „CinemaHarmony“ подржан је од стране програма „Collaborate to Innovate“ удружења Europa Cinemas – MEDIA Креативна Европа.

Nišville radio od sada i na YouTube kanalu!

Foto: Nišville promo

Nišville jazz festival ove godine obeležava čak tri značajna jubileja: 30 godina postojanja, 15 godina volonterizma i 30 godina od osnivanja Nišville radija.

Za protekle tri decenije Nišville radio je sa svojim kultnim emisijama, originalnim duhovitim džinglovima i pažljivo biranim play listama (rock, blues i jazz) postao bastion umetničke muzike braneći dosledno evropske vrednosti multikulturalnosti i strpljivo negujući muzički ukus publike.

Nišville radio se može slušati na oficijelnom sajtu festivala www.nisville.com a od pre par dana radio program muzičkog Nišville radija možete pratiti i na YouTube kanalu putem linka https://www.youtube.com/watch?v=d1WoL3lT218&ab_channel=NisvilleJazzFestival

U godini jubileja, Nišville produkcija je pripremila i poklone za najvernije slušaoce Nišville radija, tako da će u narednom periodu poklanjati po dva kompleta ulaznica za predstojeći festival (15 – 18. avgust), za onog ko bude bio 10.000-ti subscriber, zatim 20.000-ti subscriber i tako nadalje za svakog deseto hiljaditog slušaoca do početka festivala.

Za više informacija obratiti se na e-mail adresu support@nisville.com

SARAJEVO FILM FESTIVAL – Za nagrade Srce Sarajeva za TV serije po odluci struke nominovano osam serija iz protekle sezone

Za nagrade Srce Sarajeva za TV serije 30. Sarajevo Film Festivala strukovni žiri sastavljen od više od 500 filmskih profesionalaca iz regije, ove je godine nominovao osam serija u 14 kategorija. Pravo prijave imale su dramske serije i komedije iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske, Kosova*, Sjeverne Makedonije, Slovenije i Srbije premijerno prikazane u periodu od 1. aprila 2023. do 30. aprila 2024. godine.

Odluka o nominovanim serijama donesena je na osnovu rezultata elektronskog glasanja filmskih i TV profesionalaca članova strukovnog žirija. Isti strukovni žiri će novim elektronskim glasanjem donijeti odluku i o dobitnicima nagrada Srce Sarajeva za TV serije. Najbolji će biti proglašeni na ceremoniji dodjele nagrada koja će biti održana 18. avgusta na 30. Sarajevo Film Festivalu.

„Stiče se dojam da serije iz različitih zemalja unutar regije sve više privlače svoju publiku širom regije: za to su zaslužni kako tradicionalni emiteri u regiji koji prepoznaju vrijednost ovakvog sadržaja za svoje programske šeme, ali i globalni streameri prisutni na našem tržištu koji kupuju sve više lokalnog sadržaja. Vjerujemo da je uloga strukovnih nagrada kao što su ove dodatno promovisati ono najkvalitetnije što ovaj sadržaj nudi i time potaknuti cjelokupan sektor na stalno podizanje kvalitete“, izjavio je Jovan Marjanović, direktor Sarajevo Film Festivala.

Nagrade Srce Sarajeva za TV serije dodeljuju se u dve kategorije: za dramske serije i za komedije. U kategoriji dramskih serija dodeljuje se osam nagrada: za najbolju dramsku seriju, najbolju glavnu glumicu, najboljeg glavnog glumca, najbolju žensku epizodnu ulogu, najbolju mušku epizodnu ulogu, za Zvezdu u usponu, za najbolju režiju (za epizodu) i za najbolji scenarij (za epizodu).

U kategoriji komedija dodjeljuje se šest nagrada: za najbolju komediju, najbolju glavnu glumicu, najboljeg glavnog glumca, za Zvezdu u usponu, za najbolju režiju (za epizodu) i za najbolji scenarij (za epizodu).

30. Sarajevo Film Festival bit će održan od 16. do 23. augusta 2024.

Nominirani za nagrade Srce Sarajeva za TV serije 30. Sarajevo Film Festivala:

I. NAJBOLJA DRAMSKA SERIJA

GORA (Hrvatska)

KOŽA (Srbija)

POZIV (Srbija)

ZNAM KAKO DIŠEŠ (Bosna i Hercegovina)

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA U DRAMSKOJ SERIJI

Jasna Đuričić (ZNAM KAKO DIŠEŠ)

Mirjana Joković (POZIV)

Vesna Trivalić (KOŽA)

NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC U DRAMSKOJ SERIJI

Ermin Bravo (ZNAM KAKO DIŠEŠ)

Uliks Fehmiu (POZIV)

Žarko Laušević (1960. – 2023.) (VREME SMRTI)

NAJBOLJA EPIZODNA ULOGA – GLUMICA U DRAMSKOJ SERIJI

Snežana Bogdanović (POZIV)

Milica Janevski (KOŽA)

Jelena Kordić Kuret (ZNAM KAKO DIŠEŠ)

NAJBOLJA EPIZODNA ULOGA – GLUMAC U DRAMSKOJ SERIJI

Ermin Bravo (POZIV)

Mirvad Kurić (ZNAM KAKO DIŠEŠ)

Marko Todorović (KOŽA)

ZVIJEZDA U USPONU

Lazar Dragojević (ZNAM KAKO DIŠEŠ)

Jovana Gavrilović (KOŽA)

Danica Nedeljković (POZIV)

NAJBOLJI SCENARIJ ZA EPIZODU – DRAMSKA SERIJA

Nikola Pejaković (KOŽA – 1. epizoda)

Marko Popović (POZIV – 6. epizoda)

Jasmila Žbanić i koscenaristica Elma Tataragić (ZNAM KAKO DIŠEŠ – 1. epizoda)

NAJBOLJA REŽIJA ZA EPIZODU – DRAMSKA SERIJA

Marko Djilas (POZIV – 3. epizoda)

Saša Hajduković (KOŽA – 5. epizoda)

Nermin Hamzagić (ZNAM KAKO DIŠEŠ – 3. epizoda)

II. NAJBOLJA KOMEDIJA

PRINC IZ ELEJA (Bosna i Hercegovina)

RADIO MILEVA (Srbija)

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA – KOMEDIJA

Mediha Musliović (PRINC IZ ELEJA)

Olga Odanović (RADIO MILEVA)

NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC – KOMEDIJA

Branimir Brstina (RADIO MILEVA)

Alen Muratović (PRINC IZ ELEJA)

ZVIJEZDA U USPONU – KOMEDIJA

Kris Gavrić (RADIO MILEVA)

Nikola Trišić (POPADIJA)

NAJBOLJI SCENARIJ ZA EPIZODU – KOMEDIJA

Zorica Cvijetić (RADIO MILEVA – 14. epizoda)

Elma Tataragić, Dušan Vranić, Enes Zlatar (PRINC IZ ELEJA – 4. epizoda)

NAJBOLJA REŽIJA ZA EPIZODU – KOMEDIJA

Elmir Jukić (RADIO MILEVA – 14. epizoda)

Alen Šimić (PRINC IZ ELEJA – 4. epizoda)

* Ovaj naziv, bez prejudiciranja statusa Kosova, u skladu je sa Rezolucijom 1244 i mišljenjem MSP-a o deklaraciji o nezavisnosti Kosova.

AFRO FESTIVAL u Muzeju afričke umetnosti

Puls Afrike na jedinstvenom muzejskom festivalu u Beogradu!

Tradicionalni Afro festival biće održan u subotu i nedelju, 29. i 30. juna u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu (Andre Nikolića 14, Senjak).

Afro festival već više od dve decenije okuplja muzejsku i najširu javnost sa ciljem da kroz edukativne i popularne programe, kao i promociju afričkih umetnosti i zanata podrži zaštitu kulturnog nasleđa.

Tokom ovih dana Muzej afričke umetnosti pretvara se u pravu košnicu – postaje mesto upoznavanja, razmene ideja i dobrog raspoloženja podstaknutih otkrivanjem i udubljivanjem u različite oblike kreativnosti koji dolaze sa afričkog kontinenta i koji su njime inspirisani.

Uz dragocenu podršku afričke diplomatske zajednice u Beogradu, posebno aranžirani štandovi dočaraće raznovrsnu kulturnu, turističku i gastronomsku riznicu Afrike u posebnom programu Durbar (Festival festivala).

Ove godine učestvuju ambasade: Alžira, Angole, Brazila, Egipta, DR Konga, Libije, Maroka, Nigerije, Somalije i Tunisa, i konzulati Gabona, Jamajke i Namibije. 

Veoma bogat program festivala obuhvataće, između ostalog, afrički bazar, izložbu najuspešnijih radova sa Devetog likovnog konkursa za decu “Impresije o Africi”, modnu reviju nigerijskih dizajnera i radionicu na kojoj će dame učiti tehnike vezivanja afričkih turbana. Za decu su pripremljene radionice hip-hop plesa, kreiranje kolaž- scenografije sa zamišljenog ili stvarnog putovanja u Afriku, kao i oslikavanje murala sa motivima po uzoru na ukara tkanine iz Nigerije i Kameruna. Na Afro festivalu publika će moći da odigra i partiju mankale, jedne od najstarijih misaonih igara, kao i da isproba borilačku veštinu Kapuera Angola.

U okviru muzičkog dela programa nastupiće di-džej Pen, multidisciplinarni umetnik iz Nigerije, kao i Nego Zamba, alias Žoze Delson do Nasimento, popularni brazilski gitarista i improvizator. Ritmove singidundun, đembe i sabar bubnjeva izvodiće perkusionisti škole „Singidundun“. Ovaj sastav pratiće i plesni nastup plesačice Donie Tembe Đurić iz Mozambika. Muzičku pozadinu događaja upotpuniće i bend “Avalski put” koji čine strani studenti, pretežno iz Afrike, koji borave i studiraju u Srbiji zahvaljujući projektu “Svet u Srbiji”.

Zvanično obraćanje Nj.E. Mohameda Amina Belhaža, ambasadora Maroka, u pratnji članova Grupe afričkih ambasadora u Srbiji održava se u nedelju u 12 sati, nakon čega sledi nastup poznatog muzičara i kantautora Marka Luisa. 

Posetioci Afro festivala imaće priliku da uživaju u izvođenju Markovih numera koje predstavljaju miks RNB, fank, soul i hip-hop i afro-ritmova, ali obiluju i elementima sa Balkana, iz Bugarske, Indije i Irana.

Tokom festivala biće održano i nekoliko predavanja: “Zapadnoafrička tradicionalna muzika – Đembe” Dragice S. Jovanović, “Bviti/Bvete: Religija, tradicija ili ritual?” Pola Armanda Mombeja Indaki i “Između kolonizacije čula i stvaralačkog otpora: Elektronska muzika u istočnoj Africi” Dr Pjotra Čihotskog, kao i kustosko vođenje kroz tematsku izložbu “Zdravko Pečar – (Auto)portreti.

Tokom događaja publika će moći da odloži ambalažni otpad na štandu kompanije Sekopak.

Cena ulaznice je 400 dinara, program se održava od 10 do 18 sati, a kompletan sadržaj može se videti na sajtu Muzeja afričke umetnosti:

https://mau.rs/sr/61-vesti/najava-doga%C4%91aja/2227-afro-festival-2024.html

Foto: MAU Promo

Početak internacionalne manifestacije “Evropski paviljon 2024: Liquid Becomings” 29. juna u Beogradu

FOTO – Siniša Ilić, 4 reke, ilustracija 2, Bojana Janjić, Hanna-Priemetzhofer, Siniša Ilić, 4 reke, ilustracija 3, Siniša Ilić, 4 reke, ilustracija 4, Siniša Ilić, 4 reke, ilustracija 1.

U subotu, 29. juna u 13 časova, plovidbom brodom “Kej 2” po ušću Save u Dunav u Beogradu,
započeće internacionalna manifestacija “Evropski paviljon 2024: Liquid Becomings”. Na ovom
događaju biće objavljena lista umetnika i umetnica koji će učestvovati na plovećim
rezidencijama. Biće prezentovana i četiri „Jedra“ – otiska na tekstilu za svaku plovidbenu rutu,
kao i premijera pesme „Motility“ Marije Balubdžić. Domaćini ovog događaja ispred grupe
kustosa i producenata su Bojan Đorđev, Siniša Ilić i Dragana Jovović iz organizacije Udruženi
umetnički rad, Annette Mees i Naomi Russell iz Stichting Passaros/espaco agora now.
Projekat “Evropski paviljon 2024: Liquid Becomings” je putujući paviljon u obliku četiri broda
koji plove po četiri evropske reke – Dunavom, Rajnom, Vislom i Težom, pre konačnog susreta u
Lisabonu u okviru završnog umetničkog programa u novembru 2024. Plovidbe će trajati tokom
septembra i oktobra ove godine, a kustosi će biti deo umetničkih posada brodova.
Ovaj putujući paviljon će pratiti geografske konture Evrope sa fokusom na alternativne centre i
kretanja, teritorije i zajednice, kao i na perspektive i geografije periferija. Dajući centralno
mesto umetnicima/ama i uz učešće različitih zajednica na obalama četiri evropske reke kao i u
istorijskom centru, ali i po periferijama Lisabona, Liquid Becomings ima potencijal da pomogne
u zamišljanju zajedničke, višeglasne budućnosti.

„Ovogodišnji Evropski paviljon se pre svega bavi trajanjem umetničkog procesa, pitanjem kako u
umetničku praksu uključiti vreme, promenu i neposredan odnos sa okolinom. Glavni deo
Paviljona se odvija na rekama i u njihovoj okolini, u stalnom pokretu sa interdisciplinarnom i
međunarodnom grupom umetnika i umetnica. Za nas je ovo i eksperimentalni rad u kome se
nadamo da ćemo zajedno testirati, izneveriti i ponovo izgraditi uobičajene pojmove o tome
kako, gde i za koga se dešava umetnost“, istakli su kustosi manifestacije Siniša Ilić i Bojan
Đorđev.

Liquid Becomings predstavlja saradnju međunarodnih organizacija koje predvodi holandski
Stichting Passaros i njihova mreža espaço agora now; Teatro Meia Volta, MS Fusion, Udruženi
umetnički rad, FLOW. Kustosi manifestacije su Bojan Đorđev, Laura Kalauz, Maria Magdalena
Kozłowska, Siniša Ilić, Alfredo Martins, Annette Mees, Naomi Russell, Olga Uzikaeva, Agnieszka
Brzezanska i Ewa Ciepielewska.

“Evropski paviljon 2024: Liquid Becomings” je narudžbina Evropske kulturne fondacije (ECF) uz
dodatnu podršku Fondacije Calouste Gulbenkian, Dgartes, Ambasade Kraljevine Holandije u
Beogradu, Quinta Alegre i Resonance FM. Ovaj panevropski i multidisciplinarni umetnički
program pitanja o Evropi i njenoj budućnosti postavlja u prvi plan kroz umetničke programe i
nove radove. Program je pokrenula Evropska kulturna fondacija 2020. godine iz uverenja da
nam je potrebno više kulturnih prostora koji prevazilaze nacionalne granice da bismo istražili i
zamislili šta Evropa jeste i šta može ili treba da postane.

Dejan Milićević i Filip Black premijerno predstavljaju audio-vizuelni projekat „Harmonične boje“ u galeriji Brooklyn – Beograd 

U srcu beogradske umetničke scene rađa se nesvakidašnja kolaboracija koja spaja različite sfere umetnosti. Slikar Filip Black i producent i DJ Dejan Milićević, oba duboko ukorenjeni u subkulturnim pokretima, udružuju svoje veštine u projektu koji kombinuje vizuelnu i muzičku umetnost, pod nazivom „Harmonične Boje”.

Premijera „Harmoničnih Boja“ održaće se u subotu, 29. juna 2024. s početkom u 19h u beogradskoj galeriji Brooklyn – Beograd, na Gundulićevom vencu 34, gde će posetioci imati priliku da dožive ovu fuziju umetnosti uživo.  

Fotografija: Studio B1, Nenad Ralić

Otvaranje izložbe “Ponesi svoj projekat” na 19. Beogradskoj internacionalnoj nedelji arhitekture – BINA 2024

Foto – Galerija Nikola Koka Janković, Vizitorski centar Kragujevac, Šumarice.

Izložba “Ponesi svoj projekat” u okviru 19. Beogradske internacionalne nedelje arhitekture – BINA 2024 biće otvorena u utorak, 18. juna u 19 časova u BINA kabini, u dvorištu Fakulteta likovnih umetnosti (Mila Milunovića 1). Na ovoj izložbi učestvuje Addicted Design studio iz Kragujevca, koji čine arhitekte Natalija Bogdanović i Aleksa Đurić. Biće prikazani projekti čiji je stvaralački kontekst Kragujevac, nastali u saradnji sa pojedincima i institucijama iz privatnog i javnog sektora, koji su tokom četvorogodišnjeg rada uticali na kontinuirano preispitivanje prakse u stalnom nastajanju. Kustoskinja izložbe je Natalija Đukić koja će govoriti na otvaranju, kao i dr Pavle Stamenović, docent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.

Izložba problematizuje pitanje samoodređenja prema arhitektonskoj profesiji koje je bazirano na ličnom narativu i opredeljenju da se ta profesija praktikuje u manjoj gradskoj sredini u kojoj se živi – u Kragujevcu. Fokus se sa istraživanja, prikazivanja i vrednovanja discipline na osnovu ishoda rada pomera ka razmatranju razvojnih kreativnih aspekata, procesa arhitektonskog delovanja i stvaranja. Ukazuje se na neophodnost različitih formata u kojima je danas moguće misliti o arhitekturi, kroz kritičko preispitivanje dosadašnjih stavova i uticanje na formiranje novih koji mogu doprineti uspostavljanju promena prvenstveno na lokalnom nivou, kao osnovnom kontekstu delovanja.

“Svaki projekat za nas znači istraživanje prostora slobode i imao je uticaj na kreativno ponašanje – niz stanja i gestova od kojih je sastavljen rad, koje se u svakom pojedinačnom projektu ponavlja kao uzorak ili trag koji se sledi. Svaki projekat značio je reformiranje prakse u odnosu na kontekst, od klasičnog projektantskog studija manjeg formata, do studija sa pripadajućom radionicom i usmerenjem ka zaokruživanju procesa od projektovanja do izvođenja”, navode Natalija Bogdanović i Aleksa Đurić.

BINA tim kroz program “Ponesi svoj projekat” želi da afirmiše i inicira povezivanje mladih autora ka formiranju BINA ALUMNI KLUBA, kreativnog huba koji bi uspostavio nove mreže mladih profesionalaca u udruživanju i deljenju znanja i iskustva kao i razvoja ideja preko multidisciplinarnih projekata, učestvovao u razvoju evropskih iskustava i promovisanju arhitekture kao dela kulture.

Izložba će biti otvorena do 30. juna 2024. godine.

Reset! Evropska mreža nezavisnih kulturnIh i medijskIh organizacija, predstavlja Atlas nezavisne kulture i medija

foto: Reset!

Svedočanstvo o trenutnom stanju nezavisnosti u Evropi

Reset! Evropska mreža nezavisnih kulturnih i medijskih organizacija,  koju je 2022. godine, pokrenula asocijacija Arty Farty iz Liona (Francuska) i koju podržava Kreativna Europa, ujedinjuje 99 nezavisnih kulturnih i medijskih struktura iz 27 zemalja, sa ciljem da stvori

vrstu zajednice među nezavisnim članovima, i dokumentuje njihov položaj, kao i njihovo osnaživanje i povećanje njihove vidljivosti širom Europe.

Reset! predstavlja svoj Atlas nezavisne kulture i medija, razvijenu i proširenu verziju opsežnog uredničkog rada sprovedenog kroz dve godine istraživanja, oličenog u organizaciji 64 radionice širom kontinenta i značajnom dokumentovanju koje se sastoji od članaka, intervjua i biltena.

Reset! je evropska mreža, koju je pokrenula asocijacija Arty Farty iz Liona, koja okuplja i podržava nezavisne kulturne i medijske organizacije i broji  99 članova iz 26 zemalja. Reset! je okupio veliki broj nezavisnih kulturnih i medijskih organizacija od kojih je nekoliko i iz Srbije, a podrazumeva prostore, festivale, radio stanice, bioskope, knjižare, umetničke centre, agencije, različite resursne organizacije

Među svojih 99 članova, Reset! Mreža uključuje dve organizacije iz Beograda: kolektiv izvođačkih umetnosti Eho animato i klub Drugstore

Reset! mreža na kraju  ima za cilj da istakne krhku situaciju i specifične potrebe ovih nezavisnih aktera, koji nisu ni pod kontrolom bilo koje javne vlasti niti su povezani sa velikim privatnim grupama.

Čuveni holandski arhitekta Ves De Jong održao predavanje u okviru 19. Beogradske internacionalne nedelje arhitekture – BINA 2024

U četvrtak. 6. juna u Galeriji Artget Kulturnog centra Beograda, holandski arhitekta Ves De Jong sa Delft Univerzita, osnivač Docomomo International, održao je predavanje „Redizajn modernističke baštine. O ikonama moderne i svakodnevnom modernizmu, istorijskoj vrednosti i projektovanju za održivu budućnost“.

Govoreći o izazovima očuvanja modernističkog arhitektonskog nasleđa, Ves De Jong je istakao: „Ovo nasleđe nije uvek evidentno prepoznato u javnosti, a mi kao eksperti moramo da radimo na tome – da objasnimo kvalitete Modernizma i pokažemo ih. Sa druge strane je izazov činjenica da mnoge od ovih zgrada imaju veoma laganu i jednostavnu konstrukciju. Danas, kada je energetska efikasnost veoma važna tema, ovo stavlja pritisak na modernističke zgrade da budu komfornije i poboljšane po pitanju redukcije troškova za energiju, što nije tako lako. Ali, od pre nekoliko godina je na snazi novi argument koji im ide u prilog – cirkularnost. Rastući trend u razmišljanju je da ne možemo nastaviti sa demoliranjem zgrada i podizanjem novih. Ako sagledamo ekološki aspekt, verujem da je imperativ za arhitekte da se udube u izazov oživljavanja postojećih zgrada i redukovanja ugljeničkog otiska“.

Ves De Jong se osvrnuo i na modernističko nasleđe Srbije: „Dok sam šetao Beogradom jutros, video sam veliki broj veoma dobro dizajniranih zgrada iz pedesetih. Došao sam do zaključka da su arhitekte sa Zapada i Istoka radili na istim stvarima – pokušalali su da poboljšaju svakodnevnicu ljudi. U tome vidim optimizam i ideju da možemo da rešimo probleme zajedno, kroz saradnju. Prepoznajem srodne obrasce, nalik onima u arhitekturi Zapadne Evrope i u mojoj zemlji. Možda je tehnologija drugačija, ali mislim da je postojao internacionalni duh modernosti, ista ideja o stvaranju boljeg sveta“.

U svom predavanju Ves De Jong je o govorio o očuvanju dve ikonične modernističke građevine u Holandiji, izgrađene 1928 .godine : Sanatorijumu „Zonnestraal“ u Hilversumu izgrađenom od materijala slabe trajnosti i njegovoj savremenici, fabrici „Van Nell“, koja je restaurirana i konvertovana u poslovni centar za kreativne industrije Roterdama, i pridružena Uneskovom spisku svetske baštine 2014. godine. Ovi pionirski projekti su rezultovali strategijama koje su kasnije uspešno primenjivane na manje ikonična zdanja izgrađena pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka, za koja je morala biti pronađena nova upotreba kako bi bila zaštićena.

Koristeći se njihovim originalnim svojstvima, osmišljene su projektantske strategije za njihovu održivu obnovu, što je ovim građevinama podarilo novi život. Mnoge arhitektonske strategije koje su razvijene u sklopu ovakvih projekata obnove, ponovo su upotrebljene u nedavnom projektu konzervacije i adaptivne prenamene poznatog opštinskog sirotišta koje je izgrađeno 1960. godine prema projektu Alda van Ajka. Ova konzervacija paviljona u poslovnu zgradu za jednu kompaniju za razvoj nekretnina dobila je nagradu DOCOMOMO.

U petak, 7. juna od 18 časova u Galeriji Artget KCB-a, Ves De Jong će učestovati i u diskusiji „Ugrožena baština – Beogradski sajam, Hotel Jugoslavija, Generalštab”, zajedno sa Tanjom Damljanović Konli, predsednicom Docomomo Srbija, uz moderaciju Jelice Jovanović.

Foto: Aleksandar Gazibara.

Dan Beogradskih urbanih oaza na 19. Beogradskoj internacionalnoj nedelji arhitekture

foto_Jovan Mitrović

Dan Beogradskih urbanih oaza će biti održan u subotu 22. juna u okviru programa 19. Beogradske internacionalne nedelje arhitekture. Ovaj događaj deo je projekta Beogradske urbane oaze koji će osvežiti tri zapostavljena urbana prostora u Beogradu, koristeći snagu umetnosti i angažovanja zajednice.

Tri urbana prostora u fokusu projekta su okruženje Centra za integraciju mladih na Zvezdari, dvorište Centra za smeštaj i dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju na Julinom Brdu, kao i Arboretum Šumarskog fakulteta na Banovom Brdu.

Zajednički piknik (community picnic) sa izložbom radova se održava u Centru za integraciju mladih na Zvezdari (Krfska 7, od 10 do 12 časova). Posetioci, komšije i deca/mladi iz Centra za integraciju mladih pozvani su na ovaj piknik, uz izložbu studenata Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Studenti će predstaviti svoje projekte i vizije za živopisniji, održiviji i zeleniji prostor oko Centra koje su razvijali zajedno sa decom, štićenicima Centra. Posetioci su pozvani da ponesu svoje grickalice, kako bi dali svoj doprinos pikniku, i da se uključe u diskusije predstavljenih rešenja. Prisustvo i angažman su vitalni doprinosi uspehu ovog događaja u daljem razvoju komšiluka i njihovih zajedničkih aktivnosti.

Na lokaciji Centra za smeštaj i dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju – “Čukarica” (Poručnika Spasića i Mašere 90), od 12 do 14 časova će biti održana zajednička radionica, koja obeležava značajnu prekretnicu u projektu revitalizacije javnog prostora u blizini. Posetioci, komšije i korisnici Dnevnog centra pozvani su da aktivno učestvuju u preuređivanju modela urbanog mobilijara u prostoru i uključe se u svrishodne diskusije o njegovom budućem korišćenju. Pored ovih interaktivnih aktivnosti, učesnici će imati priliku da uživaju u osveženjima, otkriju atraktivne aranžmane za sedenje i istraže crtačke alate i knjige koje obezbeđuje lokalni izdavač Blum. Doprinosi i maštoviti predlozi svih učesnika igraju ključnu ulogu u oblikovanju zajedničkog okruženja koje je u skladu sa potrebama svih koji ga čine.

U Arboretumu Šumarskog fakulteta, trećoj Urbanoj oazi, od 17 do 19 časova na programu je zajedničko oslikavanje murala. U saradnji sa studentima umetnici Danilo Mimović i David Radonjić radiće na muralu na zgradi u Arboretumu, blizu pčelinje staze Arboretuma. Za svoj mural oni će koristiti specijalnu ekološku boju koja pročišćava vazduh. Zainteresovani posetioci su pozvani da prisustvuju završnom procesu oslikavanja murala i eventualno sarađuju i dodaju lični pečat umetničkom delu. U 19 časova u istom prostoru, na programu je performans i instalacija “Tajni život Arboretuma” u izvođenju DAH Teatra. Performans se odvija kao vođena šetnja, gde publika prati izvođače kroz Arboretum. Na raznim tačkama duž puta, publika će se sresti sa glumcima i plesačima, zajedno sa imerzivnim audio i vizuelnim instalacijama. Performans teži da prenese dubinski značaj prirodnog okruženja, naglašavajući kako lepotu prirode, tako i osećaj slobode i povezanosti zajednice koju ona pruža.

Za novi, participativni dizajn navedenih lokacija, biće zaduženi studenti Šumarskog i Arhitektonskog fakulteta, u saradnji sa svojim profesorima, domaćim i međunarodnim ekspertima i lokalnom zajednicom. Beogradske urbane oaze baviće se i aktiviranjem lokalne zajednice kroz radionice urbanog dizajna za građane, javne događaje i umetničke intervencije, u koje će aktivno biti uključeni i štićenici oba Centra. Na ovaj način biće kreirane ključne urbane tačke koje podstiču svest o životnoj sredini, održivosti i inkluzivnosti. Projekat intervencija će se odvijati tokom 2024. godine.

Beogradske Urbane Oaze je projekat EUNIC Srbija, mreže nacionalnih instituta Evropske unije u Srbiji, Beogradske internacionalne nedelje arhitekture (BINA), Univerziteta u Beogradu – Arhitektonskog i Šumarskog fakulteta, Centar za integraciju mladih (CIM) i Centar za smeštaj i dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju.

EUNIC – Nacionalni instituti za kulturu Evropske unije – mreža je nacionalnih kulturnih instituta i organizacija Evrope, sa 39 članova iz svih članica EU i pridruženih zemalja. U projektu Beogradske urbane oaze učestvuju Goethe-Institut, Poljski Institut, Ambasada Švedske, Austrijski Kulturni Forum, Italijanski Institut za kulturu, Ambasada Portugala, Francuski Institut, Češki centar, Collegium Hungaricum, i Ambasada Slovenije.

Galerija Hestia Vas poziva na otvaranje izložbe multimedijalnog umetnika iz Slovenije –

Marka Požlepa – “Trajni odmor” (“Permanent Vacation”)

Jadranska magistrala na crtežima slovenačkog umetnika

5. jun – 6. oktobar 2024.

Otvaranje: sreda, 5. jun u 18.00 (Toličin venac 14/9)Multimedijalni umetnik iz Slovenije, Mark Požlep još jednom se predstavlja u galeriji Hestia sa projektom vezanim za temu mora. Jadranskog mora.

Jadranska magistrala, hiljadu kilometara legendarne ceste od Trsta do Ade Bojane, oživljena je u ovom projektu kroz skoro stotinu crteža ugljenom i video performansom. 

Otvaranje izložbe “Trajni odmor” zakazano za sredu, 5. jun 2024. u 18.00, u galeriji Hestia (Topličin venac 14/9).

MEDIA Learning Lab #6: zaštita kreativnog rada u organizaciji Deska Kreativna Evropa Srbija

Podizanje svesti o značaju autorskih prava za razvoj kulture i kreativnih industrija

Jednodnevni program MEDIA Learning Lab #6: zaštita kreativnog rada biće održan u ponedeljak, 3. juna od 10 časova u Svečanoj sali Rektorata Univerziteta umetnosti u Beogradu (Kosančićev venac 29) u organizaciji Deska Kreativna Evropa Srbija (Media Desk Srbija) i Univerziteta umetnosti u Beogradu.

Učesnici programa biće eksperti za autorsko pravo koji će ovu temu obraditi iz različitih uglova i odgovarati na pitanja učesnika.

Govornici na panelu biće Aleksandar Popović (AP Law), Nikola Kliska (samostalni advokat koji sarađuje sa Karanović & Partners), Tatjana Bukvić (Tin Drum Music) i Emina Peruničić (Mascom).

Autorsko pravo predstavlja ključni element za zaštitu kreativnog rada, a efikasno sprovođenje u praksi osigurava da se kreativni rad umetnika i radnika u kulturi prepozna i zaštiti od neovlašćene upotrebe.

Autorsko i srodna prava predstavljaju ključni element zaštite kreativnog rada, a efikasno sprovođenje legislative u praksi obezbeđuje priznavanje, adekvatno vrednovanje kreativnog rada umetnika i radnika u kulturi kao i njegovu zaštitu od neovlašćene upotrebe. Administriranje i zaštita autorskog prava značajno doprinosi prihodima koji se ostvaruju u sektoru kulture i kreativnih industrija, a rast tog doprinosa je direktno srazmeran rastu svesti i znanja o autorskim pravima.

Stoga će MEDIA Learning Lab #6 tematizovati pitanja autorskog prava u oblastima audio-vuzuelnog stvaralaštva, muzike i pisane reči. Jedno od izlaganja će biti posvećeno i intelektualnoj svojini, a učesnici će se osvrnuti i na specifičnosti zaštite autorskog prava s obzirom na rastuće prisustvo veštačke inteligencije.

Događaj je otvoren za sve zainteresovane autore, umetnike i radnike u kulturi. Svi zainteresovani mogu da se prijave putem linka: https://www.kreativnaevropa.rs/lat/vesti-i-dogadjaji/media/225599/media-learning-lab-6-zastita-kreativnog-rada.html