MALI  NEMO –  PANČEVO

2019.

PRIKAZ – ŽIVKO  IVKOVIĆ

Prva asocijacija na flautu i flautiste je meni barem, Ien Anderson flautist i vokalni solist grupe Jethro Tull, no  ovde  uopšte  nema reči o rokenrolu, te je, za mene izaći iz sfere pomenutog ne samo izazov nego i put u ne(s)poznate, neistražene segmente  muzike, te se sa dozom uzdržanosti  upuštam u pisanje prikaza za ovaj Sladjanin naslov.  Naslov zbilja bitan za istoriju srpske muzike (stoji ovde u podnaslovu   ‘prilog istoriji  srpske muzike XIX  i prve polovine dvadesetog veka’) .

Ono, očekivao sam, iskreno, slovo o džezu jer autorku povezujem sa  tim muzičkim pravcem, ali, iz nekih razloga i barem za sada taj naslov je na čekanju….. U Portretima flautista do XV veka autorka piše da do odredjenih odgovora i saznanja vezanih za flautizam možemo doći čitajući dela istoričara i putopisaca. Tako je i o predrimskom dobu a vezano za Dardance koji su naseljavali ove krajeve  pisao antički pisac Straban.  Pisao i zapisao kako se radi o muzički nadarenom narodu  pogotovo kada je reč o žičanim instrumentima i flauti. Usput, moja saznanja o ovom muzičkom instrumentu su više negoli skromna, sežu tek do naziva  tih, kao, Pratenova flauta, art flauta, pikolo flauta, blok flauta i provansalska flauta. Autorka u svojim istaživanjima dolazi do saznanja vezanih za Balkan, pa tako imamo podatak da je arapski geograf Ibn Dasta u svojoj muzikohronologiji zapisao da su u  X veku Sloveni koristili nekolike vrste lira, gusala i flauta, te tako stižemo  do srpskih država i tu novu kulturološku eru ali uz zanemarivu faktografiju vezanu za muziku izuzev poetski nespornih tragova i to za vreme vladavine Velikog srpskog župana Uroša II kada je opevan njegov povratak na presto. Naravno da sa podizanjem pravoslavnih hramova  kreće crkveno pojanje  ili vokalni život, kako to već piše Mitićeva. I ako postoji ličnost koja će nas pohoditi i zaintrigirati svojim znanjem iz sfere muzičke kulture  je svakako autorka koja ovim naslovom to  potvrdjuje. Naslov zasigurno neće naići na širi odjek jer vreme u kom živimo preferira umnogome prizemnije i sasvim drugačije te, ispod dijagonale vrednosti. U uvodnom delu ovog  ‘Portreti flautista’ naslova autorka preferira vreme srednjovekovne srpske države od sedmog veka pa na ovamo i zastupljenost muzičkih sadržaja na dvorovima vladara iz nekoliko dinastija a tu se flauta provlači u kontekstu najranijeg muzičkog instrumenta ali pod drugačijim nazivima (cevnica, Panova frula ….) a najraniji prikaz  ovog instrumenta datira iz 1313. godine u crkvi kraljevoj Studenici uz onaj pozniji mnogo iz 1737. gde  imamo oslikanu devojku koja svira blok flautu, a detalji su to iz manastira Bodjani (Opština Bač). Potom  su tu  redovi posvećeni Jeleni Lazarević, kćeri kneza Lazara i njenoj očaranosti zvukom flaute. Stoji  da je 1126. godine  Jelena sa svitom otputovala u Dubrovnik gde se tradicionalno obeležavala gradska slava Sveti Vlah  uz prisustvo trubača, flautista i bubnjara, te da smo imali i tu razmenu naznačenih instrumentalista izmedju dubrovačkiih i bosanskih  (Sandalj Hranić, Radoslav Pavlović) kraljeva i vojvoda, ali da je  na dvorovima Stefana Lazarevića i Djuradja Brankovića takodje  nastupao izvestan broj muzičara i to u prvoj polovini XV  veka. Potom je padom srpske države  (1459) i turskom okupacijom  instrumentalna forma umetnosti gotovo utihnula, narod je bežao put Ugrarske a delom i u Dubrovnik, Turci su za sobom ostavljali uglavnom spaljene naseobine, preobraćivali u islam (uglavnom u Bosni i Hercegovini). I to nije nepoznanica kao ni ono da bi za svetsku istoriju bilo kudikamo bolje da se nisu javili ti genocidni narodi poput Nemaca, Španaca, Turaka i Engleza, jer su svojom antikulturološkom dominacijom pričinili nepopravljivu štetu ostatku civilizacije. U novijoj srpskoj istoriji je tako zabeleženo da je 1829. godine  održan prvi koncert za violinu i to u Čačku, da bi iste  te ukazom kneza Miloša došlo do formiranja ‘Knjažesko serbske  bande’ u Kragujevcu, a  formirao ju je Josif Šlezinger. Kraljevsko serbska banda se  ovde često provlači,  violina i flauta su stavljeni u kontekst omiljenih i naravno najzastupljenijih  instrumenata. Svojevremeno sam u naslovu  Zorana Brankovića (Dečaci sa Morave) našao imena najpoznatijih flautista tog vremena a odnosi se to isključivo na Čačak.  Profesionalana flauta se kao instrument po Sladjani  ovde prvi put javlja od 1835. godine, i to u kontekstu pesme za pozorišnu predstavu Joakima Vujića koju komponuje Josif Šlezinger. Piše dalje Mitićeva kako su imena flautista amatera, članova vojnog i pozorišnog orkestra ostala nepoznata …..

Zanimljivo je i to da se tek  1842. beleži prvi koncert violiniste Milana Milivuka uz pratnju  Vojnog orkestra pod upravom Šlezingera, da bismo  1844. imali  prvi najavni plakat i to za nastup kapele barona Helenbaha, flautiste iz Slovačke, ondašnje  Ugarske  kraljevine.  Tako da se taj beogradski koncert podvodi pod samo jedan u nizu onih evropskih, a stoji  da je za vreme boravka u Zagrebu upoznao cenjenog kompozitora Vatroslava Lisinskog sa kojim uspostavlja  tešnju saradnju. Stoji da flauta kao  instrument tada  u XIX  veku  nije ne znam koliko zastupljena, te navodi jedan od retkih koncerata izvesnog Čeha Petra Lifke u Novom Sadu 1862. godine. Dolazimo i do Davorina Jenka značajnu kariku ondašnje  muzičke scene iz 1865. godine. Mitićeva potom u kontekst najznačajnijih srpskih flautista dovodi imena Save Popovića Tekelije i Aleksandra Nikolića ali i Josifa Pančića sahranjenog  (znamo to već) na vrhu Kopaonika za kog piše da je flautu svirao i kao gimnazijalac. U IV delu naslova ovog, pod  ‘Profesionalni flautisti prve polovine XX veka’  ime Mirka Radosavljevića je neupitno preferentno, no, po Sladjani o pomenutom je iznašla nekolike,  šture uglavnom podatke, pa tako stoji da je postao član Bečke opere i filharmonije …. a  po povratku u Srbiju njegovo ime se dovodi u kontekst suosnivača  Udruženja srpskih muzičara 1907.  godine  sa Stanislavom Biničkim i Stevanom Mokranjcem. Kaže dalje autorka kako je Radosavljević potpuno zaboravljena muzička ali i vojna legenda Prvog balkanskog rata, a što i ne začudjuje  jer narodi naši pamte uglavnom loše ono, dobro se, naprotiv, veoma brzo zaboravlja.  Potom imamo  slovo o flautisti Ljubomiru Dimitrijeviću, Kragujevčaninu, o kom nalazi više podataka tako da je i biografija njegova sasvim pristojna. Istaći ću da je pomenuti iz grupacije najznačajnijih srpskih flautista uz Jovana Petšela, Jakova Srejovića, Josipa Habšida, Milana Vladiva …. Piše autorka da je ondašnji srpski Orkestar opere i filharmonije u osvit Drugog svetskog rata imao takvu liniju flauta koja se mogla meriti sa bilo kojim evropskim orkestrom. Ima reči i o diskografiji izmedju dva svetska rata, naime muzičari kraljeve garde snimaju ploče koje je objavio His Masters Voice, a tu su i snimci  (uz one Vojnog orkestra pod upravom Stanislava Biničkog iz 1909. godine) najveća i najznačajnija tonska dragocenost tog vremena. Imamo ovde  podatak o Prvom festivalu moderne muzike održanog  maja 1928. u Beogradu, a neispustivo je i ono kako je Rozalija Adanja prva džez kantautorka u Srbiji.  Autorka se, više negoli kompetentno i sa nesumnjivom dozom ljubavi odnosi prema stvaralačkim opusima domaćih tih, srpskih i jugoslovenskih muzičara vezanih za klasičnu tu, iznoseći svoja zapažanja,  vidjenja značajnih instrumentalista, koncerata ondašnjih ….. U delu ‘ Flauta u školskim i džez orkestrima’ dolazimo do čačanskog String orkestra iz 1927. sa  flautistom u istom, a što ovaj grad svrstava ili dovodi na čelnu poziciju vezano za flautizam u ondašnjoj državi. Piše  tako i o sokolskom orkestru iz ovog grada (1928) u kom takodje  imamo zaduženje  flautiste. Bor je takodje  imao  sokolski orkestar (1930), ali i je i u Šapcu egzistiralo Šabačko pevačko društvo Zanatlija, formirano 1933. te  da džaz orkestar iz pomenutog  beleži svoj prvi  nastup već naredne 1934. godine. Ima reči i o valjevskom džez kvintetu Broadway Jazz iz 1939.  godine. U zaključku ovog naslova  od neprocenjivog značaja za srpsku i jugoslovensku istoriju  flautizma (ali i drugih) bez ustrezanja ću napisati kako je autorka dala sve od sebe ne bi  li zaokružila jedan ovakav, a priznanje smo joj svi mi, njeni poštovaoci.

05.04.2024.