Izdavač – GRADAC
ČAČAK – 2013.
Autor prikaza – Živko Ivković

Autor Tragova karmina (na cigareti)nam iz svog ugla piše o mogućoj povezanosti panka i istorijskih događaja utemeljenih na anarhiji. Autor tako pokušava naći moguću vezu panka i tih anarho datuma ne samo iz XX veka, uz ono, utkati predvodnike tog muzičkog pravca u intelektualnu avangardu prošlog veka, ma koliko to inima bljutavo i nesvarivo zvučalo. Ali, mišljenja se razlikuju, individualna su, te tako i tvrdnja ovde da se uništavanje vrednosti i kreativnosti mogu podvesti pod kulturni preokret na bolje!
Negirati istorijske činjenice je nemoguće, ali je moguće prekrojiti ih (recimo, na način kako se to radi u Srbiji) i popljuvati jer ako se devastiranje vrednosti i kreativnosti može podvesti pod kulturni preokret na bolje onda su ovde stanovišta i definicije sasvim u redu, a to da li će se i drugi složiti , prihvatiti kao takve je već veliki znak pitanja?!
Sam uvod knjige nudi tako sveobuhvatnu analizu vremena u kom su pankeri egzistirali kao i šta je to od presudnog uticaja na nj. stvaralački opus (misli se na Sex Pistols) sa izuzetno kratkim rokom trajanja, bez upozorenja na omotu proizvoda da je reč o lako kvarljivoj robi, a usput je ostavilo neizbrisivog traga na autora. Uostalom, na svaku napisanu studiju se može izreći komentar, napisati kritika pa tako i na ovu Markusovu jer jednostavno se podje od činjenice da se ovde radi o individualnom jednom razmišljanju , a to , da li je takvo jedno usamljeno , opšte ili manje prihvaćeno , vrednovano , kazuje vreme , vreme koje je najmerodavniji sudija . Slogani poput onih : Zabranjeno je zabranjivati ili Trči druže , stari svet ti je za petama su smernice ili , svejedno , pank putokazi i iz njih se toliko toga može izvući i na pank navući . Da , pank je apsolutna negacija svega modernog, bilo kapitalističkog ili komunističkog. Ili je pank nekakva razvodnjena ideologija – pokret ona strana koja ne pozdravlja društvene pomake vezane za budućnost.
Suština panka je sadržana i u onoj: „Zašto protestovati na složen način kada je dovoljno sasvim pljunuti kraljici u lice, pljunuti na poredak, pljunuti i na samo moguće bolje sutra“. Ne mogu a da ne navedem delove iz knjige vezane za članice ženskog pank sastava Slits koje su prve na stejdžu izgovorile fuck you <, a što se može protumačiti dvosmisleno, tako da imamo nj. trenutnu nadmoć koju su, eto, artikulisale na svoj način, potvrdiviši da je pank više način življenja nego li muzički pravac , uz prisutnu diskreditaciju do tada postignutog u sferi rokenrola . Deluje i prilično neubedljivo , neuverljivo to , kako se autor , fasciniran antimuzičkom grupom Sex Pistols upustio u iznošenje svog nekog suda , svoje neke ocene o mogućoj povezanosti panka i anarho datuma xx veka , obzirom na dokazanu konstrukciju po kojoj je pankrok odbacio ili u potpunosti negirao kreativnost u muzici. Nema niti pravog odgovora na pitanje vezano za egzistenciju panka kao i na to da li su Malkolm i Vivijen tim putem pokušali domoći se ogromne sume novca te kako su na to pali mnogi , pa i sam autor . I na domaćem terenu smo suočeni sa saživljenom naturantskoprisilnom kulturom tradicionalizma, ali o tome nigde nećete ni reči naći. U knjizi stoji i komentar Malkolma Meklarena vezan za njujoršku pank grupu Newyork Dolls koju citiram : Fenomenalno je to koliko su loši , ili u prevodu , eto znaka jednakosti izmedju panka i antiumetnosti . Stoji i to da je new wave besmisaoni pank! Stavljanjem znaka jednakosti , povlačenjem odredjene paralele izmedju ovde navedenih istorijskih anarho datum i panka autor je , ako ništa drugo , ono barem hteo skrenuti pozornost na predvidivost i aludivnost . U knjizi su i poglavlja vezana za Majkla Džeksona , zatim o godinama značajnim za lansiranje novih imena iz sveta poproka ! Navodjenje ličnosti tesno povezanih sa anarhijom u svetu . Tako su , Libkneht i Luksemburgova ubijeni , ali , protiv ideje , pa bila ona i pogrešna , svako oružje je nemoćno, i takva su se razmišljanja provlačila kao suština u nastupima grupe Sex Pistols . Dokoličarenje je sve samo ne filozofija , a upravo iz takve je i nastao pank ! Izdvajam i onu : Ljudi se moraju gurnuti u sopstveni užas da bi im se ulila hrabrost . Grafit ’’ Nikada ne radi ’’ Letrističke internacionale iz 1953. ponovo je ispisan 1968., ali se 1977. javlja i u Sex Pistols songu : Mi ne radimo , samo se hranimo i to je sve što nam treba. Naslućujuća ili moguća povezanost panka i anarhije je i u onoj: Učiniti rad suvišnim , a dokolicu neograničenom ! Smisao života u besmislu. Izbeglice iz besmisla (naziv CD albuma pank grupe Skepsa). Poginuti za naciju i državu koja je u najboljem slučaju kartel vlasnika trgovinskih lanaca , političara , kliričara i drugih profitera je zblja nerazumno i maloumno . Po svemu ovde se to ispostavlja. Boriti se za promene u sistemu društva ispranog mozga je u redu , uz opasku da se na cilj ne stiže prečicom. Ostaviti kosti negde u blatu rova i vodi zarad ne znam čega . Poenta je ne učiniti to! Ne dozvoliti da te izmanipulišu. Dolazimo tako i do Dade protesta, jednakog panku jer suština je ista - odricanje od profita, te tako stižemo i do britanskog sastava Cabaret Voltere, pa i do formulacije kako je dadaizam strategija kojom umetnici saopštavaju gradjanima nešto od unutrašnjeg nespokoja jer ne sme se ostati na nivou uljuljkanosti svakodnevicom.
To da li samo tanka nit ili veoma debeo razlog povezuju pank sa istorijom svetske anarhije doznaćete samo čitajući ovu knjigu, uz ono, ako ste se nekada i libili, bili neodlučni vezano za kupovinu izvesnog književnog naslova, ovde sasvim slobodno isključite svaku sumnju i potrudite se da nabavite Tragove karmina ! Zahvaljujući Izd. kući Gradac , imaćete sjajnu priliku vezanu za nova saznanja ! I ovde bih trebao završiti , ali je to praktično nemoguće jer , kako ne pomenuti imena Hulsenbeka , Janka, Tristana Cara, Isidora Isua i Čeglova. Toliko su (uz još nekolicinu ) uradili na afirmaciji dadaizma, Letrizma i Situacionizma.
Deluj lokalno, misli globalno (Raul Vanegejm) slogan prihvaćen i kod nas, a bojim se i autorizovan! Dada je pank oličena i to bi bio najogoljeniji prevod a moguć je sasvim i znak jednakosti između oba, u suštini ista. Ili je pank dešifrovao Dadaizam ! U delu knjige naslovljenom sa pop kultura dolazim i do podatka da je prva rokenrol stvar ona iz 1948. grupe Orioles (bendlider Sony Till ) iz Baltimora u Merilendu (It’s Too Soon To Know). Na koncu , tražiti , povezivati datume iz tajne ili gotovo nepoznate istorije XX veka sa pankom, svakako da je moguće , ali staviti znak jednakosti između tih je nerealno ma koliko da se to činilo mogućim. Ubediti bilo koga u neprihvatljivo mu, i jeste poruka knjige, ali teško shvatljiva ili svarljiva, kako god (to da su umetnost, film, književnost i slikarstvo puni ničega!!!). Dokolica kao rad, rad kao prevara!!
Ostaje priznanje Izd. kući Gradac iz Čačka na objavljivanju sjajnog naslova kao što je ovaj, ali i preporuka čitaocima za bezuslovnu nabavku Tragova karmina!

One thought on “TRAGOVI KARMINA (TAJNA ISTORIJA XX VEKA) GREJL MARKUS”
  1. „ovde radi o individualnom jednom razmišljanju“ – to je osnovna karakteristika ove knjige. Pa ko voli nategnute konstrukcije, neka izvoli…
    Panku je pripisao mnogo šta od onoga što je pank tu i tamo pomenuo iz kulturne istorije, studentskih pobuna, anarhističkih pokreta… Na pr, Deluj lokalno, misli globalno (Raul Vanegejm), Zabranjeno je zabranjivati i Trči druže , stari svet ti je za petama su poruke Si – Situacionističke internacionale, organizatora i idejnog vodje studentske pobune 1968 u svetu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *