IZDAVAČ CROATIA  RECORDS,

ZAGREB  –          2021.

TEKST – ŽIVKO  IVKOVIĆ

Ne nazire se kraj Jugoton/Croatia Records reizdanjima najznačajnijih eks jugoslovenskih VISova ili grupa, na sveopšte zadovoljstvo, pogotovo nas starijih, koji smo uz kreativne opuse tih odrastali i stasali. Najnoviji biser u niski tih je i Lp album  (stara dobra crna vinilna ploča) ‘Modra rijeka’ sarajevskih Indeksa. Podsetiću, na tom  su autorske isključivo stvari, od uvodne one, Modra Rijeka (na tekst velikog jugoslovenskog pesnika Mehmedalije Maka ili Maksa Dizdara), gde stihove iz pomenute govori  velikan hrvatske i jugoslovenske filmske scene, Fabijan Šovagović. Song ili pesma je to iz grupacije najupečatljivijih, najlepših domaćih uopšte. Vezano za Modru rijeku, nedavno sam porazgovarao sa drugarom, desetak godina mladjim, prekinuo me i krenuo kao iz topa, onako spontano:

                                                                      Nitko ne zna gdje je ona

                                                                      Malo znamo al’ je znano

                                                                      ……

                                                                      Sto godina široka je

                                                                      Tisuć ljeta duboka jest

                                                                      …….

                                                                      Ima jedna Modra Rijeka

                                                                      Valja nama preko rijeke

Reći da sam ostao zapanjem i oduševljen u isto vreme, je malo, ali, nekako sam osetio ponos odrastanja i življenja u onom vremenu. Na ploči su pored pomenute i Blago/Brod te More na A strani, dok je B strana rezervisana za Zapis o zemlji/Slovo o čovjeku/Pustinja/More 2 i zaključnu onu, za sva vremena ali sa Davorom Popovićem i nj. Indeksima naravno, Modru rijeku. Ko uopšte može ostati ravnodušan nakon preslušanih svih tih, pa i toliko decenija ili desetljeća kasnije. Van svake sumnje, Modra Rijeka nam donosi skup snažnih autorskih ostvarenja, netipičnih u nas, do tada, i prave one Indekse, uz ono, nema tu onih koje odskaču jer, podjednako su vredne, usput, čast Slobodanu Kovačeviću i Fadilu Redžiću koji su fenomenalno uklopili stihove Dizdareve u moderan rock aranžman. Ono, Modra Rijeka je više Kovačevićeva, pa je tako i posmatam. Album je onovremeno snimljen u zagrebačkim pogonima Jugotona, a pripomogli su Pop Asanović klavijaturist i Ranko Rihtman za klavirom. Tako da je taj, prvi studijski album Indeksa u grupaciji onih, vanvremenskih dela, dela za sva vremena, napisan i odsviran vrhunski, i nije na tom bilo kakvih manjkavosti, sve je štimalo, što bi rekli, ozbiljne gitarske solo deonice, kako na električnoj, tako i na akustičnoj uz perfektno odsvirane i ostale. Podsetiću i na to da se ovde radi o trećem reizdanju nakon predhodna dva ona iz 1995. i 1999. godine, ali, vinil je vinil. Stoji negde kako su Indeksi svojevremeno bili zaboravljeni, i sa tom se nikako ne mogu složiti jer, nije moguće zaboraviti Kovačevića, Redžića, Davorina Popovića i ostale Indeks članove.  Lp album ‘Modra rieka’ je, kao što će se to već i ispostaviti, ostao neprevazidjen, jedinstven i neponovljiv, pa tako Indexi i nisu kasnije uspeli snimiti bolji, nadmašiti taj. E sad, koliko je to dobro, vezano za nj. karijeru, nisam siguran, mada, nikada nisam sumnjao u kreativne potencijale Kovačevićeve i Redžićeve. Manji osvrt na Indexe neće biti preteran, pa tako ostaje zabeleženo da su formriani davne 1962. u Sarajevu, a u onom, izvornom ili originalnom sastavu su svirali Ismet Arnautalić na ritam gitari, Šefko Akšamija na bas gitari, Slobodan Miosavljević na solo gitari, Djordje Kisić za klavijaturama te Nedim Hadžihasanović za bubnjevima uz napomenu da su kasnije kroz grupu prošli brojni poznati i manje rock muzičari. Davorin Popović se Indexima priključuje već 1964. i ostaje veran grupi sve do svoje smrti 2001. godine. Veoma važno je istaći da se na onoj proj EP ploči ove grupe, našla i Ismetova ‘Nikada’ koja tako ulazi na listu prvih autorskih stvari domaćih, a radi se, mislim o 1964/5 godini.  Davorin Popović je ostao drugo ime ili sinonim za Indexe, što uopšte nije preterano istaći, te su tako danas, zahvaljujući upravo njemu, nakon toliko godina Indexi pojam, onaj institucionalni. Na koncu ili zaključku nekom, ne mogu a da po ko zna koji put ne istaknem ulogu najznačajnije diskografske kuće na ovim prostorima, zagrebački  Jugoton/Croatia Records, i nema pandana toj,  koja se pobrinula tako za očuvanje kulturne rokenrol  (I ne samo) baštine stare države, uz imena onih, izmedju ostalih, ali najzaslužnijih Siniše Škarice i Želimira Babogredca, uz večnu zahvalnost pogotovo Siniši koji je život posvetio i podredio rokenrolu i u taj utkao kompletnu domaću diskografiju.

08.08.2021.          

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *