ROCK  EXPRESS                          PRIKAZ: ŽIVKO IVKOVIĆ

BEOGRAD,    2022.

Naslov Yugoslav Hard Rock & Heavy Metal Discography (1980–1989) autora Dejana Ilića Ilketa je od neprocenjivog značaja za domaću rock istoriografiju, da se to zaključiti i nakon uvodnih samo taktova ovog. Ne znam koliko dugo je autor radio na ovom naslovu, vremena izdvojio, mogu samo nagadjati, što ne želim, ali, da je, po svemu jedinstven, te da zavredjuje izuzetno visoku ocenu je zbilja nesporno što uostalom samo govori o njegovoj apsolutnoj posvećenosti naznačenim muzičkim pravcima. Nedavno sam porazgovarao sa frendom Mišom iz Minhena (vokalni solist, tekstopisac i bendlider valjevske hardrock grupe InVAzija), obavestio ga o ovom naslovu, reče mi, bez ustezanja, ‘znam bre Ilketa, znam za knjigu, opasan je to lik, neshvatljiva je prosto ta njegova ljubav, zagriženost kada je u pitanju hard & hevi zvuk’, te i ne začudjuje da je rezultat te posvećenosti ovaj, po svemu priželjkivan naslov, štivo koje zaokružuje diskografska dostignuća Yu hard i hevi grupa u dekadi osamdesetih. Očekivano, kao izdavač ovog je potpisana jedina specijalizovana diskografskoizdavačka kuća u nas, beogradski Rock Express ( Rock Express Magazin/Metal Express Magazin/Časopis Muzičar/Diskografska kuća Rock Express Records …..) jer su Rogošić braders (Zoran i Branko) iskreni i nikako drugačije okarakterisani ali i dokazani kroz svoje delovanje hard & hevi zaljubljenici. Toliko su učinili za jugoslovensku scenu, pomenutu već, te im angažovanje na tom polju ne može nadomestiti nikakvo priznanje, što bi rekli, ko uostalom od vlastodržaca i ima pojma o tome. Absolutely Nobody (na mome gramofonskom engleskom, pa sad). Nakon autorovog prologa ovde, imamo start Yu hard i hevi scene, a kao prvi  (od 118 – 119 LP, CD i MC izdanja, koliko sam ih prebrojao) je LP album U vremenu horoskopa iz 1980. grupe Atomsko sklonište, popularnih Atomaca, izdanje Diskografske kuće ZKP RTV Ljubljana, ostvarenja sa tekstovima i glasom nikad prežaljenih Boška Obradovića i Serdja Blažića. Za ovaj (LP) autor piše kako se radi o ubedjivo najboljem u 1980. Ističe nesporne vokalne zasluge Blažićeve, koji je (uz Langera naravno) slovio kao zaštini znak grupe te i ne začudjuje gold tiraž albuma. Naravno, ukoliko bih težio sa pojedinačnim pa i skraćenim predstavljanjem tih, gde bi mi bio kraj, te ću se zadržati na nekolikim samo, uz navodjenje ostvarenja i grupa, koje su, po svemu, obeležile dekadu osamdesetih. Nakon Atomaca, tu su Mićin Vatreni poljubac, Generacija 5, Divlje jagode, Žuta minuta, Gordi, Riblja čorba, Kerber, Osmi putnik, Annathema i brojne, a vezano za Atomce stoji da su u Beogradu svirali pred trideset hiljada prisutnih  (Hipodrom 1981.) te da su prva jugoslovenska hard grupa čii je album (Space Generation) snimljen za jednu ino diskografsku kuću, te je i naziv grupe prilagodjen anglo tržištu, Atomic Shelter je taj. I Divlje jagode su iz grupacije mnogoznačajnih, nezaboravnih te mega popularnih. Motori i ostale sa tog LP albuma su snimljene u nemačkom Hamburgu 1982. a ploča je, kod nas barem, prodana u 2x dijamantskom tiražu. Izdvojio bih i čačansku Krvnu grupu, njihov album ‘Crna rupa’ snimljen pod okriljem diskografske kuća PGP RTB  iz 1982. za koji autor navodi kako se tu radi o progresiv rock ostvarenju sa primetnim džez i fank uticajima. Istaći ću i ono, zbilja vredno ovde, a to je da uz osnovne diskografske generalije, autor donosi i kratke priče vezane za karijere svih prezentovanih, pa se naslov ovaj može posmatarti i kao Yu Hard & Heavy Rock Enciklopedija, jer, nekoliko postojećih domaćih, podvedenih pod takve, ne donose ni osnovno ono, usput, ispuštene su brojne, pa tako, sve pohvale idu na adresu autora Dejana Ilića Ilketa. Autor se zbilja potrudio, ne znam da li je čoveku promaklo ijedno izdanje, tu je i loznička Sveža krv sa istoimenim LP ostvarenejm iz 1984. godine izdatog pod okriljem Diskografske kuće Diskos iz Aleksandrovca. Za sastav Warriors stoji kako se tu radi o najuspešnijem domaćem na ino tržištu, pa tako, imamo japansko, holandsko i kanadsko izdanje njihove LP ploče. Autor ovde često koristi termin AOR, što je skraćeno od Adult Oriented Rock ili u prevodu  na s/h saund lišen eksperimentisanja nekog, onog nekomercijalnog pa tako prijemčivog širem krugu konzumenata, bliži doduše  grupaciji naslušanijih, kako bih to rekao, hevi obrazovanijoj populaciji. Možda i grešim jer, ipak pripadam generaciji odraslih uz rokenrol druge polovine šezdesetih pa mi se da oprostiti na toj nepotpunoj. Na koncu, sve ovde napisano je vredno iznošenja mada je nemoguće u prikazu jednom, izneti zaokružene značajke, takav bio sadržao više stranica, te je, držim, i ovo na pristojnom broju tih u domenu zadovoljavajućeg sasvim uz nadu da ću pobuditi, zaintrigirati koliko-toliko zaljubljenike u hard i hevi štivo. U nastavku potom imamo  Divlje jagode ili Wild Strawberrys sa istoimenim LP ostvarenjem iz 1987. pod okriljem Metal Mastersa engleskog, koji je praktično kompilacija sa probranim numerama prethodnih uz nekoliko novih, i naravno, svi se sećamo njihovog nastupa u londonskom Marquee Clubu 1986. godine. Tiraž aktuelnog Ilketovog hard & hevi naslova je samo dve stotine primeraka, te će samo srećnici uspeti doći do njega, do ovog unikatnog izdanja kako to već i piše Branko Rogošić (Ko još čita predgovore – u ovom slučaju pogovore). I zaključiću sa njegovom, Brankovom rečenicom koji je, samo tom jednom, na najbolji mogući način ukazao na veličinu autorove hard & hevi ličnosti, pa tako, stoji da je ‘knjiga koju ste upravo pročitali i kojoj ćete se često vraćati u potrazi za nekim podatkom ili sećanjem samo na stara dobra vremena (ima ih i njegova generacija rodjena dvadeset godina kasnije nakon moje, za koja će, na žalost biti uskraćena ona mobtel i komp) Dejan Ilić Ilke pisao ceo svoj život. Šta više reći, bezgranično hvala njemu i naravno Rock Expressu.

10.01.2023.