VALJEVSKA ROCK SCENA – treći deo

GRUPA  HIR

 TEKST:   ŽIVKO  IVKOVIĆ

 Hardrock grupa HIR je formirana 1977. godine na inicijativu Dejana Grozdanovića i Miroslava Smiljanića, a taj izvorni ili originalni sastav uz njih dvojicu su činili i Miroslav Šumanac gitarist te Saša Perović za bubnjevima. Prvi nastup su zabeležili u Poljoprivrednoj školi na koncert – igranci 1978. a kompletno ozvučenje je sadržalo samo jedno pojačalo Yamaha B – 212 u koje su članovi grupe uštekali svoje instrumente. Tada su na repertoaru imali skinute stvari poput All Right Now grupe Free, I Can Get Enough te  Walk In My Shadow grupe Bad Company uz autorske od kojih navodim Kad sam bio mali/Pubertet te trese itd.  Tekstove je pisao Aleksandar Mešterović dok su se za instrumentalni deo pobrinuli ostali članovi ovog sastava. Na valjevskoj gitarijadi u Domu omladine 1980. su nastupili u nešto izmenjenom sastavu, Šumanac Miodrag na gitari, Stojan Filipović za bubnjevima, Vlada Avramović na klavijaturama te Aleksandar Mešterović u ulozi glavnog vokala i Dejan Grozdanović na bas gitari. Na toj su se predstavili isključivo autorskim opusom. Nakon tog nastupa dolazi do novih, po svemu neizbežnih persnoalnih promena u grupi, naime, priključuje im se i Miodrag Ilić gitarist. Hardrock grupa Hir je svirala po tada aktuelnim rock prostorima u gradu ali i po salama srednjih škola, pa su tako zabeležili brojne nastupe u Ekonomskoj, Medicinskoj, neizbežnom Domu omladine ali i u okolnim manjim gradovima poput Ljiga itd. Grupa je potrajala do kraja 1988. kada se raspada iz razloga odlaska članova grupe na studije.

13.05.2022.

STREET  BOOGIE  BAND   

Ovaj sastav iz 1987. godine se javio kao logičan nastavak, produžena ruka grupe HIR. Bugijevce su činili Dejan Grozdanović gitarist, Dejan Vujić gitarist, Dragan Branković Džeri treći gitarist, Goran Marinković za bubnjevima, i Zorica Petrović vokalna solistkinja. Naravno, kroz grupu su prošli Ljubiša Živanović Sida (dugogodišnji bubnjar najznačajnije valjevske grupe InVAzija), i Stojan Filipović takodje bubnjar. Repertoar je sadržavao skinute stvari grupa Lynyrd Skynyrd, Allman Brothers Band, Stevie Ray Vaughen, ZZ Top itd, te ne začudjuje sastav sa trojicom na pozicijama gitarista. Prvi nastup su zabeležili u Birčaninovoj ulici ( Tešnjar) isperd kafea kod Kize, potom i u Central Rock Clubu te po ostaliim valjevskiim kafeima i aktuelnim tada prostorima, svirali su i u okolnim gradovima poput Bajine Bašte itd. Street Boogie Band je menajo nazive u Dr Živago te Radikali 1988. i 1989.), a pod tim nazivima su svirali isključivo sopstvene stvari kojih je napisano ukupno trinaest (Imam te/Beli Porše/Pusti me/Nikada nećeš biti onaj stari itd).  Dr Živago i Radikale su, usput, činili Dejan Grozdanović, Miodrag Ilić, Stojan Filipović, ali i Branko Antonić gitarist, Pedja Mitrović klavijaturist te Dejan Djerić vokalni solist.

DOCTOR  ZHIVAGO

  15.05.2022.

GRUPA  GALAKSIJA

GRUPA  GALAKSIJA

… je krenula sa radom 1976. godine tada sastavljena od učenika valjevske gimnazije, a činili su je Slobodan Ostojić vokalni solist, Branko Antonić gitarist, Dule Savić još jedan gitarist, Dejan Nedović klavijaturist, Branko Dudić bas gitarist te Vojkan Djordjević za bubnjevima.  Repertoar su zasnivali na skinutim stvarima grupa Uriah Heep, Deep Purple, Black Sabbath, U.F.O. , Creedence Clearwater Revival, The Rolling Stones, Santana i od domaćih poput Yu Grupe, Drugog načina, Parnog valjka, Teške industrije, i Mošinih ZLatnih prstiju, ali su na set odvsiranih gotovo uvek dodavali i fokstrot numere podrazumevajuće iz razloga razmrdavanja prisutnih. Nisu zanemarili ni autorski ciklus, pa su tako u studiju Radio Valjeva snimili šest sopstvenih, uz napomenu da su tri od tih  snimili u tada aktuelnom mobilnom studiju Radio Beograda i to u Knjaževcu. Za tri godine kontinuiranih nastupa su zabeležili blizu dve stotine nastupa, što u Valjevu što  širom Srbije. Tako su u svome gradu ponajviše svirali u Domu omladine i to vikendom od aprila 1977. pa sve do kraja 1979. godine, i to je podatak kojim se ne može pohvaliti ne znam koliko sastava iz ovog grada. Tako su u januaru 1978. odsvirali neverovatnih dvanaest koncert – igranki uz prosečnu posetu tri-četiri stotine njih sa plaćenim ulaznicama, a rekordnu posetu beleže 06.01.1979. kada su prodali čak 516 ulaznica. Svirali su i po valjevskim školama, ali i u Domu JNA te u Art holu valjevskog Doma kulture (više od deset nastupa). Imamo i nastupe Galaksije na otvorenom, bašta Doma omladine, te na Otvorenoj sceni Gradac, Gradskom trgu itd. Nastupali su i po svim opštinskim središtima kolubarskog okruga (Lajkovac, Ub, Mionica …) ali i u susednim većim gradovima Užicu, Arandjelovcu, Loznici te na popularnim Divčibarama. Pobedili su na LOZNIČKOJ GITARIJADI održanoj na stadionu  FK Loznica, a u Smederevu su, na lokalnoj gitarijadi osvojli treće mesto. Na onom, tada aktuelnom Republičkom festivalu mladih u Knjaževcu su dogurali do finala, ali im je prvo mesto zamalo izmaklo. Tada je pobedila niška grupa Galija! Čak tri puta ih je Nikola Karaklajić, voditelj kultne radijske emisije Veče uz radio koja je išla na prvom programu Radio Beograda ponedeljkom od 20.00h do 22.00h, predstavljao  i to 1978. i 1979. godine. To bi u najkraćem bila storija o još jednoj valjevskoj hardrock grupi, koje se i danas rado sećaju.

14.05.2022.

GRUPA  ABV 6

S leva na desnu u stojećem redu su treći Zoran Jevremović, četvrta Lidija Kaenaco Milenković (majka Stefana Milenkovića), Miki Jevremović (šesti) a poslednji u tom redu je Damjan Andrić Dača. Prvi dole čuči: Života Žika Simić.

ApsolvIrati na temu valjevske grupe ABV 6 je izuzetno zahtevno čak, gotovo da je u domenu nemogućeg onog, iz razloga višedecenijske karijere ovog, nebrojenih nastupa, čestih personalnih izmena, no da se za start ove uzima 1962. godina je nesporno. Pa tako, imajući u vidu činjenicu da se tokom posleratnih godina u bezmalo svim regionalnim centrima Srbije javljaju kulturnoumetnička društva Abrašević, to ne iznenadjuje da je jedno takvo egzistiralo i u gradu podno Vidraka. U okviru tih i takvih, imali smo razne sekcije (dramske, recitatorske, folklorne, muzičke itd) ali se u valjevskom slučaju barem, iskristalisala muzička ona a pri toj u startu već orkestar ABV 6. Istorijat pomenute je izuzetno kompleksan, složen je jer su tokom karijere  menjali naziv iz ABV 6 u ABV Band, pa onda ABV 7… AB je skraćenica ili kratica kako god, od Abrašević te se uz prvo slovo naziva grada V, tako stiže do punog naziva grupe. U toj je, ulogu bendlidera imao izvesni valjevski apotekar Petar Karić  Kare klavijaturist. U knjizi Istorija Yu rock muzike autor navodi  da je grupa formirana polovinom šezdesetih što ne stoji, te da se prvobitno zvala Robovi tehnike a navodi se i pogrešno ime ritam gitariste Živote Žike Simića gde je preimenovan u Raku Simića. Naravno što šta tu nije u saglasju sa pričom Damjana Dače Andrića te njegove ispravke i unosim. U valjevskoj Gimnaziji je egzistirao orkestar sa Vojom Milutinovićem kao bendliderom, sa kojim se u Abraševiću nalazi Andrić i uspostavlja tešnju saradnju, a pridružuju im se Mikica Filipović za bubnjevima, Boban Jovanović gitarist, Preža Dimitrijević trubač a izvesno vreme se kao član grupe javlja i rodjeni brat Mikija Jevremovića, njegov Zoran na poziciji vokalnog soliste. Potom su se u sastavu javljali i Života Žika Simić (u Šapcu poznat po nadimku Žika Valjevac, inače ritam gitarist VISa Čivije iz ovog, kog se mi stariji odlično sećamo), potom Zlatko Aleksić, Dr Milan Živković, Goran Nikić i Zoran Siriški. Kareta je na klavijaturama smenio Žile Filipović a njega Lazar Avramović, uz, već, duvačku sekciju Jova Maljoković tenor saksofon, Dule Ranković truba, te Miroljub Ranković trombonist, i to  je grupa ABV sa originalnim i personalnim promenama koje su kasnije usledile. Karijera ove grupe se decenijama potom ogledala u kontinuiranim nastupima po prostorima u svome gradu ali i u Beogradu. Na Divčibarama su svirali 1972. a povod je otvaranja istoimenog hotela, pa tako, valja istaći da su preko vikenda, u tom, nastupali godinama. Divčibare su i generalno slovile za omiljeno izletište Valjevaca, te se stariji odlično sećaju tih nastupa. Repertoar je podrazumevao skinute standarde, ponajviše iz džeza (Wonderful World/Jigolo/Kad svi sveci marširaju/Beautyful Maria/Only You/Fragile te onih Potraži me u predgradju, Čamac na Tisi itd). Andrć se priseća i  nastupa u pižamama (već su se povukli u svoje sobe na spavanje pa onda vratili na stejdž u pižamama) a uz svirku se odvijao i perfomans koji je sadržao scenu u kojoj Dimče, vokalni solist peva  Sejdefu majka budjaše, a bubnjar u pižami zalegne ispred njega pa ga kao on (Dimče) budi… ABV je i svojim scenskim nastupom tako plenio pozornost svojih pristalica, a ta i slične anegdote su se prenosile … Nastavili su sa serijom koncerata u svome gradu, potom, no, istaći ću da je VA JAZZ FEST utemeljen 1981. (ako me sećanje ne vara) a inicijatori i pokretači tog su bili Jova Maljković saksofonist te Dragan Nikšić iz Gradjevinskog preduzeća Jablanica (podatak do kog sam došao zahvaljujući Damjanu Andriću Dači). Onaj drugi džez fest, održan 1982. u velikoj sali hotela Jablanica je značajan po tome jer imamo i ABV 6 kao stejdž aktere, tada su premijerno  izveli stvar Doxy saksofoniste Sonnyja Rollinsa. Na desetom džez festu u ovom gradu su slovili za atrakciju, naime Voja Milutinović formira vokalnu grupu sa Jelenom Kovačević i Milicom Marković koje su se odvojeno ipak predstavile svojim setovima uz prateće vokale koje su činili ostali ABV članovi. U popularnom valjevskom Domu lovaca su svirali kontinuirano bezmalo dve godine (1988. i ‘9.) . Tako su najbolje snimke iz tog uz one sa desetog džez festa u saradnji sa RTB upakovali na cd album. ABV 6 je tako prvi promoter urbanih muzičkih pravaca u svome gradu (džez/soul/diksilend/rnr itd) te je značaj grupe u ispisivanju tih uvodnih stranica muzičke scene  nesporan, nemerljiv je zapravo. Grupa je u holandskom gradu Sitardu nastupala dve godine za redom u povodu kulturne razmene tadašnjih zbratimljenih gradova (Valjevo, Zadar, Jajce, Jesenice, Kopar, Prilep, Nikšić, Sitard itd). Startom devedesetih sviraju na Kopaoniku u hotelu Bačište, te  dansing dvorani u krugu Konaka a potom i u  Grand hotelu. ABV 6 – ABV BAND storija ovim nije privedena kraju, naprotiv, i dalje traje ….

Datum – 13.05.2022.