NOVA  POETIKA, BEOGRAD   -2023.

PRIKAZ:  ŽIVKO  IVKOVIĆ

Više provokativna naslovna korica ovog  Novakovićevog  romana je obećavala, ono, ne samo u smislu  jedne  tipične beogradske zavrzlama i neizvesnosti rnr priče, od onih na koje sam već navikao, nego više i znatno jer, ubedjen sam da manje-više znam za autore iz sfere rocknrolla, ali, evo povremeno se javi novi lik koji me demantuje, I to je ne samo dobro nego zavredjuje  maksimalnu pažnju  u smislu predstavljanja tih, pisanih svedočanstava, pod uslovom da se  tu ne radi o etabliranim onim, iza stejdža piscima, koje su mame i ujaci navodno dovodili kao klince na koncerte pa se kao primili ….. Novaković je daleko od tih, ne pripada grupaciji takvih, sasvim iskreno on u svome stilu oslikava start rokenrola osamdesetih u prestonici gde je radnja  ovog smeštena. Doduše, osamdesete su po najozbiljnijim američkim muzikolozima najljigavija poprock dekada od Drugog svetskog rata pa na ovamo, a krivce svakako treba tražiti izmedju ostalih u startu MTV a  koji je ustanovio ono, da se od tada muzika gleda (kroz video songove) a ne sluša …..jer, nikakve stvari su postajale hitovi zahvaljujući intrigantno osmišljenim spotovima koji će mlade navući …..Autor sa svojom pričom ovde  kreće od 1980. godine , idejom o formiranju sopstvene rocknroll grupe uz pomoc drugara istomišljenika, dakle već sa petnaest – šesnaest godina, a što je uzrast u kom su klinci svojevremeno maštali o rock grupama, kako postati vrhunski sportista, glumac, preći Evropu uzduž i popreko, te ono da su knjige igrale veoma zapaženu ulogu u tom kreiranju ličnosti mladih generalno. Danas je telefon sve  i svja, pa sad ….. Nekako su došli do naziva za grupu, a odlučuju se za Lordove, mada je i taj (The Lords) koristila jedna nemačka družina iz šezdesetih, a tih se sećamo mi koji smo u drugoj polovini šezdesetih upijali sve vezano za rnr, tako da se autoru tu i nema šta zameriti, uzevši njegovu godinu  rodjenja (1966). Ideja je tako tinjala, a u igri je, kao budući član grupe i izvesni klinac koji je pohadjao tek peti razred, Sale P. sa samo trinaest godina, uz dilemu, onu, da li će takav uopšte moći odgovoriti obavezama, no, znajući kako uskoro dobija novu električnu gitaru sa pojačalom, duhovi se smiruju (i Sale bubnjar iz poslednje postave Silueta je imao samo trinaest godina)!! Tako naš junak ovde, Bole u tek formiranom dobija zaduženje solo gitariste, mada ni pozicija vokalnog soliste nije bila isključena, te su krenule probe a skidali su kalsične rokenrol numere ( grupa Bill Halley & His Comets, Deep Purple, Simon & Garfunkel ….) I to onako, sa nekompletnim instrumentima, ali, zaživeti ideju je  ipak najbitnije….. Ovde stoji, moram to naglasiti, kako se stvar Rock Around The Clock podvodi  pod prvu snimljenu rnr numeru, a što je ipak pod znakom pitanja, u opticaju su nekolike, pa i ona Rocket 88 od Džekija Brenstona i njegovih Delta Cats (u kojoj je svirao  i Ajk Tarner), pa čak i ona It’s Too Soon To Know (The Oriolles ) iz 1948. te  nekolike, no, tu se lome koplja, nema saglasja ,  autoru se  i ne može  zameriti ….. Novaković tako već od uvodnih redova  piše o startniim fazama svog sastava, problema sa prostorima za vežbanje, postepenom nabavkom  instrumenata, te  skidanju akorda, dureva …. dogovoranciija ….. te se , mirne duše , naslov ovaj može  podvesti  pod klasičan udžbenik u smislu onom, kako krenuti u rocknroll život, formirati sopstvenu  grupu…. I kao da je u drugoj polovini šezdesetih jer, bezmalo imamo tu istovetnu epizodu, nekako mi je sve  to manje-više poznato, ideja o formiranju VISa, montiranje  magneta na akustičnu gitaru, radio aparat  kao pojačalo, senilo od sijalice kao činela itd, a što samo govori sa koliko upornosti i ljubavi se prišlo pokretanju njihovih Meteora. Imao sam priliku  pročitati nekolike storije  o manje poznatim ili apsolutno anonimnim sastavima, no, ne u ovom i ovakvom obliku, i to ne uzevši storije o grupama  iz lokalnih onih, gradskih rocknroll hronika, kojih je u Srbiji samo dvadeset i pet, te je Novaković tako, ono sve što smo mi radili u šezdesetima smestio u smiraj sedamdesetih i rane osamdesete. Neku razliku i nisam primetio, a na podsećanju dogodovština iz  te dekade, hvala mu od srca. Debi nastup grupa Meteori beleži u Trinaestoj BG gimnaziji koji podvode  pod ozbiljniji, jer, ostavljaju odličan utisak, a isto se ponavlja i na gitarijadi na Banovom Brdu …. Zahuktavaju se tako ….. Novaković ovde  povremeno pojašnjava, iznosi  svoja vidjenja pojmova vezanih za rokenrol, i sa istim se naravno možemo ali i ne moramo složiti, pa tako, za novi talas stoji da je izvršio znatan uticaj na generacije koje su tada stasavale, uz navodjenje glavnih predstavnika tog u nas ….. U svetu su mišljenja sasvim drugačija, imamo stavove najznačajnijiih američkih  muzikologa Grejla Markusa i Reja Robertsona koji kažu da su osamdesete najljigavija od svih rock dekada, počev od pedesetih pa na ovamo ili da je pank antimuzički pravac a novi talas besmisaoni pank.  Autor se tako, sa nezamislivom dozom ozbiljnosti odnosi  prema rockenrollu, definiše i pojašnjava  aktuelne  onovremene  pojmove vezane za rock maspok , što naslovu daje i crtu zbilja ozbiljnog štiva.  Navodi tako brojne, manje-više anonimne rocknroll sastave iz Beograda za koje ni bolje upućeni nisu čuli, te grupnim svirkama tih za Dan mladosti (25. maj i ostale aktuelne državne  praznike), a što je  posebna draž ovog naslova, jer do sada gotovo da i ne postoje  takva svedočanstva, vezana za sastave  iz osamdesetih, posebice u MZ Cerak i to su podaci od esencijalnog značaja, uzevši da  ne postoji zaokružena prestona rock enciklopedija, te tako naslov vidim i kao ‘novi prilozi za nikada napisanu BG Rock Enciklopediju (Brdjani/Francuska sobarica/Visoki napon/Merlin/Bezvezno stanje/The Pljuc Bend/Rock Street/Fifties/Ludi gavran … I ako sam ukapirao da su i Lišće pokriva Lisabon/Erazmus/Im Memoriam/Šezdeset i osma/Civili/ Petar Pan/Ulica od Meseca takodje sa područja Beograda. Doduše, neumorni i uz Loknera sasvim sigurno najkvalifikovaniji  beogradski rocknroll novinar Aleksandar Saša Žikić je u svom, poodavno napisanom naslovu ‘Fatalni ringišil’ pokrio dve dekade (od 1959 do 1979) ali je izostao  nastavak koji i dan-danas željno iščekujemo…… Ima reči i o prvim beogradskim kafeima, barem u Naselju Cerak. Potom Meteori postaju Grafiti , svirke su sve  učestalije, živelo se punim rocknroll plućima …. Mada nije zanemaren ni rad na sopstvenom, autorskom opusu (Jeny Jeny, Rodjen u pogrešno vreme …) .  U poglavlju Hit 202 autor piše kako su svirali u okviru pomenute , te da je snimak išao uživo preko talasa iste, a tada je nastupila i jedina ženska isključivo grupa na području ex SFRJ, novosadske  Boye (uz Cacadou Look), što ipak ne stoji, jer je u šezdesetima i startom sedamdesetih u pomenutoj već SFRJ egzistiralo desetak isključivo ženskih VISova (Chains, Lutke, Sanjalice, Šigele, Žute umetnice, Ptice, Markize, Zook Santele, Splendid …). Doduše za Riječanke stoji ono ‘u to vreme’, ali za Boye samo uopšteno ono, jedini ženski sastav , pa sad ….. No  to se autoru ne može uzeti za nepoznavanje gradiva, jer je daleko mlađi od nas koji smo u šezdesetima živeli za rocknroll.

Piše autor i o Live Aidu iz 1985. te  paralelnim koncertima u Londonu i Filiju, dotiče se Boba Geldofa kao  glavnog organizatora  tog spektakla, uz mnoštvo podatka sa domaće i svetske rock scene (uz pojašnjenja brojnih pojmova u fusnotama) tako da naslov poprima i dimenziju almanah uobličenog, a što samo govori sa koliko  ljubavi  je Novaković prišao pisanju svog romana. Bez ustezanja ću reći (napisati) da je naslov ovaj iz grupacije najznačajnijih na domaćem rocknroll book tržištu jer to i zavredjuje. Pokušali su Grafiti i kod diskografskih kuća potpisati ugovor (Diskos iz Aleksandrovaca te PGP RTB) za snimanje ploče, ali avaj, kvazipoznavaoci rocknroll materije i nikakav ugled koji su uživali urednici tih, naravno da nije urodio plodom. Isti su insistirali na snimanju pop stvarčica koje bi imale prodju kod kupaca i donele profit očekivani. Stoji i da su u dekadi osamdesetih (ali i prethodnoj) radile brojne diskografske kuće u nas (Vojvodina Koncert/Založba kaset in plošč/Suzy/Alta/Jugoton/Boviton/Ćao Records/Beograd Disk/Helidon/Diskoton/PGP RTB/Pobeda Kruševac ….).  U rezimeu nekom, odati priznaje autoru, za napisano ovde se nameće, priznanje za vanserijski roman, uz ono, da je Novaković nezaustavljivo grabio na putu prevazilaženja svih eventualnih problema vezanih za realizaciju ovog. Roman koji je praktično dosanjan jedan san  oslikavanjem vremena egzistiranja rock grupa u tom delu Beograda, vremena kada je rocknroll slovio za mejnstrim. Veliki i značajni sastavi su nastali na temelju malih, onih, koji su gurali svoju priču, bez obzira na ishod, jer, radili su i stvarali ono o čemu su  maštali, uspeli na koncu, proživeli su kvalitetno svoju mladost,  ta ljubav traje  danas.

25.03.2024.