ROCK EXPRESS

BEOGRAD

2017.
AUTOR PRIKAZA:   Živko Ivković

Brojnim naslovima u nas koji se bave Kleptonovom karijerom pridružila se evo i Rock Express, jedina izdavačka kuća sa isključivo rokenrol izdanjima, koja u svojoj ediciji  ‘Najbolji gitaristi’ donosi naslov Na raskršću! Kleptonov start u karijeri je vezan za grupu Roosters (po stvari Little Red Rooster Williea Dixona) iz 1961. godine. Potom se , ovde kroz priču provlače i ostali njegovi sastavi u tom post Ruster periodu pa sve tako do grupe  Yardbirds čiji je član od 1963. Na raskršću donosi preglede i manje biografije svih koji su saradjivali sa Kleptonom a što nemamo u sadržajima ostalih nekoliko naslova izašlih na našim prostorima! Zapita se onda čovek, sa pravom, odakle smelost nekompetentnim pojedincima i uopšte upuštenost u pisanje o rokenrol poznatima (i manje) za razliku od, recimo i to,  odgovornih urednika u Rock Expressu koji su  se svojim delovanjem u poslednjih nekoliko decenija  potvrdili i dokazali! I ne bez razloga sam nekako stekao utisak da ovde jedna rečenica o Kleptonu ima daleko šire i ozbiljnije značenje nego delovi u brojnim publikovanim koje sam pročitao, a što, na koncu i ne začudjuje znajući za odogovoran jedan odnos Zorana Rogošića (jednog od urednika ovde) kada se radi o rokenrolu. Slowhand, taj, do dana današnjeg sačuvan i u konverzaciji nadimak , Klepton je stekao zahvaljujući  (ne)urednom ali pucanju prve, one najtanje žice na gitari , jer bi, za vreme menjanja te prisutni sporim veoma aplaudirajem iskazivali svoju podršku ili negodovanje, who knows! Dobro upućenima u Kleptonovu karijeru će, možda ova, po ko zna koji put prepričana karijera izgledati suvišna, ali, šta je to suvišno kada se radi o jednom takvom vanserijskom gitaristi! Istaći ću da je i dobro došlo svako štivo vezano za šezdesete, pogotovo ovako koncipirani naslovi  jer, priredjivači  iz REXa nam ovde u celosti donose te, kao što već  ranije istakoh, brojne karijere članova sastava iz grupa čiji je i Klepton bio član, pa tako imamo  deo  gde stoji da je po raspadu stare grupe Yardbirds Džimi Pejdž formirao New Yardbirds ne bi li tako odgovorio ugovornim obavezama koje je preuzeo na sebe nakon raspada starog sastava. Nemate ovde nikakvih gotovo senzacionalističkih gluposti i prljavog veša vezanih za Kleptona i nj. porodicu ali i ostalih koji se provlače kroz priču jer, nas iz sveta rokenrola te i ne zanimaju (svesni su toga urednici REXa) akcenat je na karijerama, inspiracijama vezanim za pisanje i stvarnaje muzike te turnejma u povodu predstavljanja novih lp ostvarenja a što je ne samo dobro, nego je odlično.

Naići ćemo tako i na ispuštene do sada (u domaćem izdavaštvu) storije o grupama koje su formiarli Keith Relf i Jim McCarthy nakon raspada grupe  Yardbirds a radi se o akustičnom duu Together te grupama  Renaissance i Armagedon! Uz zaključak  (ako je takav uopšte i moguć kada je rokenrol u pitanju) da je Relf poginuo u 33. godini od strujnog udara u podrumu svoje kuće prebirajući po žicama gitare bez propisnog uzemljenja! Klepton je i član grupe Box of Frogs (1984) pa sve tako, gotovo do dana današnjeg. Naravno mora se neizostavno istaći vreme kada je Klepton svirao u grupi Bluzbrejkers, onoj Mejelovoj, sa kojom je uspešno nastupao, stekao zavidnu gitarsku reputaciju. Ima ovde reči i o Eric Clapton and The Powerhuse sastavu. Zanimljiva je priča vezana za grafit ‘ Clapton is God’ kao i to da je prvi takav osvanuo na zidu podzemnog prolaza u Ajslingtonu! Kleton je i kumovao nazivu prve svetske super grupe Cream koju su (pored njega) činili Džindžer Bejker i Džek Br(j)us, mada se njih dvojica i nisu ne znam koliko slagali, ali kada je muzika u pitanju ostavljali su razmirice po strani (ugalvnom). Zanimljiva je i priča po kojoj je Bejker preuzeo sviranje na dva kompleta bubnjeva od američkog bubnjara Lui Belsona, člana Duke Elington Orchestra!! Stoji ovde i da je Džek autor stvari N.S.U te da naziv pomenute nema apsolutno nikakve veza sa istoimenom fabrikom motora nego se radi o skraćenici za polnu bolest koju je zakačio jedan od njih trojice! Na kave sve podatke i pojašnjenja ovde nećete naići, pa tako i na onaj da naziv lp albuma Disraelly Gears nema nikakve veze sa Bendžaminom Dizraelijem, književnikom i političarom. Pročitate ovaj naslov i uverite se koliko i zašto su velike ‘manje’ izdavačke kuće . Tragom inspiracije u pisanje muzike za Cream, dolazimo i do saznanja da je stvar Sunshine of Your Love (Džek Brus) posvećena Džimiju Hendriksu, kao i da ju je napisao u noći nakon održanog njegovog koncerta u Londonu. A to, što je Džon Landau imao srca da popljuje Cream više govori o njemu kao ličnosti nego o pomenutoj grupi te ako ostavimo po strani neslaganja na relaciji Brus – Bejker, opus koji su nam članovi ove grupe ostavili, bez ustezanja ću reći, nikada neće biti prevazidjen!! Pa ipak, Klepton se nekako izvlači iz Cream epizode, puca mu film jednostavno, teško je i gotovo nezamislivo bilo non- stop obuzdavati obojicu, nagovarati ih da se okrenu stvaranju, pisanju muzike. Blind Faith epizoda nije potrajala ne znam koliko, ali, prošla je mnogo mirnije. Svestan neizbežnog nasledja grupe Cream, Clapton uvidja  da je pravi trenutak za povlačenje, bez ustezanja to I čini a prijateljstvo sa članovima grupe Delaney&Bonnie (Bramlet) and Friends rezultira radom u mnogo poželjnijoj atmosferi, brojnim nastupima i studijskim snimanjima te privodjenju kraja rada na prvom solo albumu skromno nazvanom Eric lapton, koji, na izvestan način i odredjuje pravac njegovog budućeg delovanja. Kleptonu je, logično, godilo ono, gitarski heroj, no, u potazi za nekim sopstvenim idnetitetom prolazi kroz neizbeže faze rokenrol stara i ne tako svetlu stranu života! Tu je i epizoda Derek and Dominoes (Dynamics) ali i sve vezano za Laylu, kako je nastala TA, kome je posvećena i to je ovde zbija do u tančine pojašnjeno! Ako je nesporno da je pomenuta posvećena Pati ili Peti imamo i deo u kom stoji kako je Klepton iščačkao naziv za već pominjani song, a radi se o staroj persijskoj priči iz sedmog veka i neuzvraćenoj ljubavi  (Story of Layla and Manjun)! Lp album 461 Ocean Boulevard je u stvari adresa (u Majamiju) na kojoj je Klepton stanovao za vreme snimanja istog. Nije previše istaći objektivne recenzije  ovde, svih njegovih ostvarenja i to pada u oči, priredjivač ovog izdanja se nije poveo za onim, ja i samo ja (jer su recenzije sporednei nebitne, važno je ime ispod svake te)pa tako i imamo sasvim prihvatljive, korektne rekao bih više prikaze nego kritike svih Kleptonovih dela. Naslov donosi i srceparajuću priču vezanu za stvar Tears For Heaven koju je Klepton posvetio svom, tragično nastradalom četvorogodišnjem sinu Konoru (1991.)! U zaključku izvlačim ono, slovo od priredjivača ovog Na raskršćću naslova gde stoji kako je celokupan Kleptonov muzički opus utemejen na stvaralaštvu Roberta Džonsona!! Zasigurno da je traicionalna priča vezana za Raskršće (Crossroads Blues) na izvestan način i bila opredeljujuća kada se radi o ovom REX izdanju. Na raskršću naslov kao da budi novi dan te se , kao takav sasvim kandiduje za svoju poziciju medju brojnim koji se tiču Kleptona. Na raskršću , Kleptonova muzička biografija nam donosi  stotinu i sedamdeset stranica čistog rokenrola, uz ono, bogovi (kao Cream trojka) nikada neće sići sa Olimpa!! Nema povlačenja, nema predaje!! Rock Express!!

U Šapcu, 16.11.2017. godine