ROCK EXPRESS

BEOGRAD – 2017.

Autor prikaza: Živko Ivković

Beogradski Rock Express u svojoj ediciji ‘Biografije rokenrol sastava’ evo, donosi i naslov o najpopularnijoj i najznačajnijoj svetskoj grupi The Beatles! Uz brojne naslove izdavačkih kuća na našim postorima (Laguna, Clio, Gradina, Čarobna knjiga i Portalibiris) imamo i ovaj koji dolazi od najznačajnijeg domaćeg rokenrol izdavača Rock Expressa, ali se, ne bih usudio napisati kako je ovim stavljena tačka na pisanje o Bitlsima, te da je sve rečeno o članovima grupe, jer, svakako da nije!! Imamo i dva domaća festiala/muzičkoscenska performansa koji se bave liverpuskim bubama, prvi je Lenondan u Petoj beogradskoj gimnaziji, drugi BitlVAnia u Valjevu! Nisam siguran za države u okruženju , ali, po svemu, Srbija prednjači po broju objavljenih (i prevedenih)naslova vezanih za Bitlse, oduživši se tako članovima te grupe na najbolji mogući način, jer, nema tu nikakve sumnje, njihova muzika je usmerila, kreirala životne puteve generacija rodjenih do polovine pedesetih prošlog veka! Našao sam, ipak, da ovde nema reči o onom, prvom nastupu Bitlsa 15. juna 1956. godine u Vultonu, nego da priča kreće tek godinu dana kasnije, dakle 1957. kada su se već u pomenutom Vultonu članovi sastava sprijateljili, uz podatak vredan iznošenja, naime, sredinom 1958. grupa Quarry Men snima prvu stvar u karijeri a radi se o skinutoj stvari Badija Holija i nj. Kriketsa naslovljenoj sa That ‘ll Be The Day!! Ovaj podatak sam našao i u knjizi ‘ Shout’ (The True Story of The Beatles) autora Filipa Normana, izdanje Pan Books, London iz 2004. godine! E sad, vezano za nazive koji su predhodili onom, finalnom, imamo Quarry Men, Johnny and The Moondogs, nailazio sam i na Fab Four, pa onda Silver Beatles, ili samo za jednu noć pod imenom Rainbows, mada su Džon i Pol znali nastupiti i kao duo The Nurk Twins! Imena Briana Epsteina i Georga Martina su nezaobilazna kada je reč o ovoj četvorici iz Liverpula. Tako da su Epstein kao menadžer i Martin u ulozi producenta nazaslužniji za taj, ne toliko vrtoglav ali nevidjen uspon u karijeri ove grupe. Ima ovde i redova vezanih za LP album Best of The Beatles iz 1966. godine a radi se o ostvarenju Pita Besta bubnjara u grupi koji je predhodio onom, finalnom Ringo Star rešenju! Počev od prvog single (Love Me Do/P.S. I Love You i LP albuma Please Please Me imamo ovde kritički, ali sasvim objektivan komentar(ne samo osvrt) na kompletna izdanja-ostvarenja, unknown priredjivača ovog naslova, a, ono nepoznattog iz razloga uskraćenosti imena auutora naslova, a što je dobro, u svakom slučaju jer, Rock Express ostaje dosledan na insistiranju –plasiranju istinitih rokenrol storija, a to, ko će biti potpisnik je manje bitno. Tako ovde imamo i ocenu kako lp album Hard Days Night ima tu, gotovo pankersku neurotik energiju i neverovatan šarm a što je jednako remek delu!! Pa, mogu se složiti sa tim navodima, mada ne razumem ono pankersku i traženja tog korena panka u šezdesetima (ovaj ovde nije usmaljen slučaj)i poštopototnu afirmaciju tog antimuzičkog pravca (pa Grejlu Markusu, sa kim se, u poptpunosti slažem).Imamo I razmišljanje ili konstataciju (whatever) po kojoj je stvar’ You’ve Got To Hide Your Love Away’ prva posveta ljubavnicima (sa lp albuma Beatles For Sale)! Naravno, trudim se izneti sve one pojedinosti vezane za Bitlse na koje nisam nailazio u do sada publikovanim domaćim naslovima. Unknown ovde uglavnom iznosi svoj pozitivan sud za gotovo sve napisane stvari Bitlsa, ono, ima, provuče se neznatno tek i negativna ocena za pojedine numere, a, što je sasvim u redu (ili možda nije) i ne zamara, samo dovodi čitaoca u dilemu i, sasvim je razumljivo to, moguće neslaganje sa autorom. Držim se, kao i uvek, isključivo onih detalja koji intrigiraju, navode na razmišljanje te tako dolazim i do dela naslovljenog sa ‘ Pol je mrtav, živeo Pol’! Naterati sebe na preispitivanje odnosa prema Bitlsima je, barem meni nemoguće, iz razloga onog, da nije bilo njih, ko zna kojim bih putem otišao itd, no ono što čoveka ovde zbilja odvoji od redova iz knjige, navede na razmišljanje i ponovno vraćanje na uvod priče je svakako ta nedoumica, pokušaj neki rekonstrukcije samo delimične storije o ovoj grupi, a to je, da li je Pol i zbilja poginuo u saobraćajnoj nesreći tog 09. novembra/studenog 1965. vozeći svoj Aston Martin, ili je sve tako dobro osmišljeno i ostavljeno da tinja kao poluugasli plamen u svima nama koji Bitlsima dugujemo način življenja!! Podjem tako od one po kojoj Bitlsima nije bila potrebna apsolutno nikakva reklama (šezdesete su dekada ovog sastava) i zašto bi ta mašinerija istih tih agenata uopšte pokušala poigrati se sa Polovim identitetom!! Prisetih se i Rubber Soul Projecta Skrobonjinog ( takodje Ćirićevog i Kordejevog) te famozne novele Gumene duše, tvrdnje ili podvale Valjevaca da su Harisonovi preci daleki iz sela Sandalj u blizini njihovog grada, te tako gotovo šezdeset i dve godine od formiranja (i prvog nastupa pod imenom Quarry Men) zaključim kako sve do sada plasirano o tim, liverpulskim bubama ipak ne daje neku zaokruženu sliku jer, koliko sutra će neko već izaći sa novim, manje ili više prihvatljivim detaljima koji će samo uneti dodatnu konfuziju u celu priču, ali, sasvim dovoljnu da raspali maštu, navedu nas koji smo odrastali uz njihovu muziku da se zapitamo koliko stvarno znamo o pomenutoj grupi, preispitamo svoje poznavanje ‘Bitls’ gradiva te da li je vraćanje na početak , (uz crv sumnje koji će večno nagrizati),I sklapanje sopstvenog mozaika pravo rešenje, jer, kako sam već i napisao, previše je konfuzije u toj! Imamo ovde i Polovog dvojnika (Williama Campbella), kanadskog glumca, uz zaključak kako se odlično uklopio u tu, za njega potpuno novu ulogu!! Ako tome dodamo da je i turneja zakazana za 1966. godinu otkazana (dvojniku je navodno bilo potrebno vreme za uklapanje) imamo apsolutnu konfuziju! Stoji ovde da su se preostalih trojica Bitlsa saglasili kako je neophodna promena imidža (mnogo duže kose i brade), te je tako i najmanje neslaganje sa Polovim izgledom prikriveno. I sve se može podvesti pod, reći ću otvoreno, izmišljotinu, ali se ne mogu negirati detalji sa omota lp albuma Sergent Pappers Lonely Hearts Club Band iz 1967. Godine.

Pa, da pođemo redom, a ovde u ovoj Rock Expess storiji o Bitlsima stoji da svaka bas gitara ima četiri žice, ali ona na pomenutom omotu je samo sa tri (tačno je), dalje, nisam siguan, ubedjen (mada me vid ne služi, obzirom na godine) imamo žuto cveće, uobličeno-aranžirano tako da čini reč Paul (ili, da, mada jedva primetno). U fokusu čitanja omota je potom lutka, tik uz središnji deo desne strane omota, u žutoj haljinici ili majici preko koje je ispisano Welcome The Rolling Stones, pa onda na desnoj nozi imamo model autića (Aston Martin) jer je, u istom takvom Pol navodno poginuo, a taj je okenut prednjim krajem ka crvenokravavom napisanoj reči Stones! Ispod leve noge lutke se nalazi vaza sa žutim cvećem, no, ako se duže zadržite na ovom detalju, primetićete beli auto koji se sunovratio niz liticu, a zadnji deo tog u plamenu, sa, nekako jedva, ali nazirućom figurom čoveka koji od udara ispada iz auta. Imamo potom i crvenocvetnom ispisan naziv grupe sa uočljivim veoma kipom Šive (hinduističkog boga smrti) gde jedna od njenih ruku apsolutno pokazuje na Pola, pa onda iznad glave statue otvoren dlan jednog komičara, a, nije nepoznanica da u nekim religijama otvoren dlan simbolizia smrt!! Tu je i Pol gde drži crni instrument u rukama. Pa onda, ako uzmete i postavite isti vodoravno, po sredini bas bubnja, simetrično spajanje gornjih i donjih (sa ogledalceta) spojene delove tih reči (Lonely Hearts) čine I ONE IX HE DIE, a što upućuje na datum Polove smrti. Tako da je dizajnerstvo u toj i kasnijim dekadama potpadalo pod granu umetnosti, sve do pojave kompakt diska kada gubi svaki smisao). A po već ustaljenom autor ovde iznosi (možda sam to i istakao) svoje vidjenje svih ostvarenja Bitlsa, počev od Please Please Me pa zaključno sa poslednjim iz 1970. naslovljenim sa Let It Be, uz primetno ono, po kom su startna lp ostvarenja dobijala tu tzv. prelaznu ocenu da bi tek poznija ona ostvarenja bila svrstana u vrhunska!! Sve stvari Bitlsa (mislim da ih ima više od stotinu i pedeset) su sadržavale sasvim jasne poruke vezane za mir u svetu, razumevanje medju ljudima i naravno ljubav!! Ne znam nisam siguran koliko smisla ima to ponovno akutelizovanje i potezanje pitanja navodne Polove smrti , sada već daleke 1965. godine, ali, svejedno, zaintrigiranost ostaje, pobuditi interesovanje, ostaviti otvoreno to pitanje je nesmunjivo i cilj autora jer, Rock Express vraća veru u rokenrol, pa ako i mladi shvate poruku, onda je REX misija više nego li uspešna!!Tako da Bitlmania na našim prostorima još uvek traje. Tema, priča, kako god, je neiscrpna, pa tako ovde stoji kako je autor omota SGT PEPPERS za svoj trud bio nagradjen sa dve stotine funti!! I po prvi put u istoriji rokenrola imamo dvostruke korice na otvaranje- preklapanje ili najpreciznije Gatefold omot uz tekstove svih stvari! Za nepoverovati je, ali Sgt Peppers ostaje na raznoraznim svetskim top listama albuma neverovatnih četiri godine, a broj prodanih primeraka ovog albuma se procenjuje na izmedju dvadeset pet i trideset miliona!! Za sam kraj, tiraž REXovog ‘The Beatles’ naslova je svega stotinu primeraka te je, doći do istog u domenu naučne fantastike, pa, ipak, vredi pokušati ! ROCK EXPRESS!!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *