1.

Neko:
– Kada si bolestan možeš da uzmeš i godišnji odmor, a ne samo blolovanje. Ili slobodne dane ako ti tako više odgovara.
Pajaco:
– Godišnji odmor se obično koristi za izlete i turistička putovanja, a ne kada si bolestan.
Neko:
– Kažeš, za izlete i za turistička putovanja?
Pajaco:
– Upravo tako!
Neko:
– A ja sam čuo da si ti nedavno boravio u pećini Ceremošnji?
Pajaco:
– Dobro si čuo. Ceremošnja je kod Kučajne dok je nešto dalje varošica Kučevo. Mada ni Petrovac na reci Mlavi nije daleko. Jedino su dobri putevi veoma daleko!

Da bi se stiglo u Ceremošnju, prvo se treba zaustaviti u Kučajni i upitati slučajnog prolaznika ili jednog od onih koji sede ispred lokalne prodavnice i piju pivo koji je put za Ceremošnju!
Neko:
– Kučajna poseduje i prošlost, a ne samo sadašnjost i, eventualno, budućnost.
Car Hadrijan je lično posetio rudarsko naselje Kučajna 128. godine n.e. u kojem je imao svoje zlatne rudnike.
U Kučajni su čak postojale i kovačnice, u kojima je kovan novac sa natpisom „Metalla Pincesia“.
Pajaco:
– Nekada je u Kučajnu dolazio i rimski imperator, a sada samo Pajaco i njemu slični.
Ako sličnih Pajacu i ima u Srbiji!

2.

Neko:
– U istoriji, car Hardijan će ostati zapamćen kao car-filozof i car-mirotvorac.
Pajaco:
– Biće zapamćen i kao jedan od “pet dobrih careva” staroga Rima.
Neko:
– Sada bi trebalo potražiti, nabrojati, i ostalih četiri careva pored Hadrijana…
Pajaco:
– Ne, ne bi trebalo! Jer osim Hadrijana niko od njih nije posetio Kučajnu. A nas ne zanimaju oni rimski imperatori koji nisu posetili ovo mesto u Istočnoj Srbiji.

3.

Neko:
– Ne znam koji su Hadrijanovi razlozi bili da poseti Kučajnu, ali ti si, Pajaco, to neveliko mesto posetio da bi dospeo do pećine Ceremošnje.
Pajaco:
– Upravo tako!
Neko:
– Ima li šta da se kaže o Ceremošnji?
Pajaco:
– Baš ništa! Toliko sam impresioniran podatkom o Hadrijanovoj poseti Kučajni da danima ne prestajem o tome da razišljam. Zadovoljniji sam što sam posetio Kučajnu nego što sam posetio Ceremošnju. Kao da je jedini cilj mog loše isplaniranog putovanja bio da boravim u Kučajni, pa makar i tek nekoliko minuta.
Neko:
– Tvoje putovanje u Kučajnu je bilo neka vrsta putovanja u prošlost. Ono što je tebe impresioniralo u Kučajni jeste dah prošlosti koji si osetio na svom vratu.
Taj dah baš i nije bio leden, ali…

4.

Neko:
– Za Hadrijana je poznato da je bio veoma usamljen.
Pajaco:
– Značajnu premenu u njegovom usamljničkom životu je donelo jedno putovanje u Korint. Hadrijan je tamo upoznao ljubav svog života, mladog Grka Antinoja.
Neko:
– Priznajem, za mene potpuno neočekivani obrt! Opet sam saznao nešto novo i nepoznato o Hadrijanu.

5.

Pajaco:
– Mladi Antinoj je naveo Hadrijana da zavoli sve što je grčko.
Neko:
– Atinjani su ga čak prozvali greaculus – ‘mali Grk’.
Pajaco:
– Zbog mladog i lepog Antinoja Hadrijan je došao u sukob sa hrišćanima.
Neko:
– I zato Hadrijan odlazi u Egipat.
Pajaco:
– Pratićemo ga na tom putovanju!

6.

Neko:
– U Egiptu je reka Nil.
Pajaco:
– U reci Nil se pod nepoznatim okolnostima udavio Antinoj.
Neko:
– Ono što se pouzdano zna jeste da Hadrijan posle Antinojeve smrti više nije bio isti čovek.

7.

Neko:
– Posle smrti, Antinoj je proglašen za boga i njegov kult je slavljen u celom Carstvu.
Pajaco:
– Na obali Nila car Hadrijan je sazidao grad koji je nazvao Antinopolis.
Neko:
– U mnogim rimskim gradovima su podizani hramovi i organizovane svetkovine u slavu Antinoja.
Pajaco:
– Čak je i jedno sazvežđe nazvano njegovim imenom.

(odlomak iz duže prozne celine)




Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *